Cum ar trebui să arate noul meniu al restaurantului tău, conform ANPC?

de

Author

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Ordinul dat de Autoritatea Națională de Protecție a Consumatorului, în primăvara anului 2022, are în vedere noi obligații pentru meniurile restaurantelor. Termenul de respectare a legii s-a prelungit – de la 20 decembrie 2022, până la 15 martie 2023 – deci localurile mai au câteva luni pentru a-și rescrie meniurile. Ce înseamnă acest ordin, cum afectează restaurantele, dar, cel mai important, ce pot face ele pentru a se conforma noilor obligații, cu un minimum de resurse?

Reguli de întocmire a meniului unui restaurant. Care sunt noile obligații conform ANPC?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Din 15 martie 2023, restaurantele sunt obligate să afișeze în meniu, pe lângă ingredientele fiecărui preparat, și cantitatea, și valorile lor nutriționale. Decizia luată de Autoritatea Națională de Protecție a Consumatorului vizează orice preparat care depășește 20g, atât în cazul restaurantelor de tip dine in, cât și în cazul firmelor de catering sau al localurilor disponibile doar pe delivery. 

Ce înseamnă asta pentru afacerea ta?

1. Ce spune legea?

Potrivit deciziei luate de ANPC în aprilie 2022, se impune: „Indicarea informațiilor privind tipul și cantitatea ce depășește 20 g a ingredientelor compuse constituente ale produsului finit/mâncării furnizat/e de unitățile de restaurație colective, a declarației nutriționale, precum și a aditivilor utilizați se face astfel încât informațiile să fie disponibile și accesibile direct la locul de desfacere/oferire a acestui/acestei produs/ mâncări sau, în cazul comercializării la distanță, înainte de finalizarea comenzii.” 

Cum se traduce asta?

Deși termenul inițial de pregătire a noilor meniuri a fost 20 decembrie 2022, acesta a fost amânat. Afacerile din domeniul HoReCa pot face asta până în 15 martie 2023, deci mai au aproximativ 3 luni la dispoziție. Viitoarele meniuri trebuie să ofere clienților informații despre: 

  • Ingredientele folosite la fiecare preparat în parte și cantitatea lor. Aici discutăm doar despre cele care depășesc 20g
  • Valorile nutriționale ale fiecărui produs în parte – numărul caloriilor, cantitatea de zaharuri, sare, grăsimi și acizii grași nesaturați 
  • Aditivii utilizați

Trebuie să fie afișate în meniuri digitale și fizice (la local) sau pe website-ul restaurantului tău (în cazul comenzilor online la restaurant).

Ce afaceri din segmentul HoReCa sunt vizate?

Toate unitățile de alimentație publică.

Restaurante clasice

Restaurante specializate

Restaurante cu autoservire

Berării

Braserii

Cafenele

Unități de tip bufet

Cofetării/patiserii

Terase/grădini de vară

Localuri disponibile doar pe delivery

Fast food (*inclusiv drive-in)

Rotiserii

Ceainării

Baruri

Pizzerii

Cantine-restaurant

Firme de catering

Unități de organizare evenimente

Sursă: avocatoo.ro

Care este justificarea ANPC?

Client la restaurant

„Scopul este ca orice consumator să știe cu exactitate ce ingrediente și în ce pondere se află în preparatele pe care le comandă la restaurant. Avem dreptul să știm ce și cât mâncăm și dacă pretinsul gust natural nu cumva vine din aditivi. Inițiativa acestui ordin aparține consumatorilor, pe care i-am ascultat, și a fost dezvoltată la nivelul Autorității. Consider că nu despre curajul de a semna vorbim, ci despre responsabilitatea față de consumatori.”

- Horia Constantinescu, președintele ANPC

2. Cum o respecți?

Afișează, în dreptul fiecărui preparat, următoarele:

  • Cantitatea produsului final
  • Ingredientele, individual, și cantitate fiecăruia (*a celor care depășesc 20g) 
  • Valoarea nutrițională exprimată în Kj și kcal
  • Grăsimi, exprimate în grame
  • Acizi grași saturați, exprimați în grame
  • Zaharuri, exprimate în grame
  • Proteine, exprimate în grame
  • Sare, exprimată în grame

Cum te ajută digitalizarea în contextul de față?

Modificarea meniului poate fi un proces îndelungat și complicat, dacă instrumentele folosite sunt nepotrivite. Bookingham și Dideat vin cu soluțiile digitale care te ajută să faci toate modificările necesare impuse prin noua lege, cu minimul de resurse. 

Bookingham, platforma de marketing și rezervări pentru restaurante, și Dideat, soluția de fintech pentru preluarea comenzilor și procesarea plăților în restaurant, promovează digitalizarea HoReCa și, implicit, și meniurile digitale. Cu Dideat, poți trece de la meniul tău clasic, la unul digital, iar odată ce ai toate informațiile stocate online, poți face modificări rapid și ușor. De asta ai nevoie în contextul noului ordin ANPC – un instrument care să-ți permită să-ți actualizezi meniul, în timp real (preparatele pe care le ai disponibile, ingredientele folosite, cantități, valori nutriționale, etc.).   

Ce presupune implementarea?

E posibil ca proprietarii de restaurante să aibă de-a face cu o serie de provocări pentru a implementa legea:

  • Costuri suplimentare, cauzate de apelarea la un consultant/specialist în nutriție, care să calculeze balanța energetică (dacă bucătarul/bucătarii nu reușeșc să facă asta) 
  • Riscul ca localurile să renunțe la meniurile de sezon (dat fiind efortul suplimentar pe care ar trebui să-l depună angajații, în noul context)
  • Creșterea prețurilor din meniu (din cauza cheltuielilor extra ale patronilor de restaurante)
  • Reducerea numărului preparatelor din meniu (pentru a nu-l aglomera, dar și pentru că mai multe dish-uri presupun mai multe calcule ale valorilor energetice, deci mai multe resurse din partea angajaților/consultanților)
  • Dificultăți în a găsi o aranjare optimă în pagină (luând în calcul multitudinea produselor, a ingredientelor, dar și a meniurilor bilingve)

Cum te ajută ANPC?

Într-un interviu acordat celor de la Startup Cafe, Daniel Mischie, directorul general al lanțului de restaurante City Grill, a menționat că lucrează deja, alături de reprezentanții ANPC, la un model de meniu pentru patronii localurilor care trebuie să se supună noii legi. Informația vine de la președintele ANPC care susține că:

„Există un meniu destul de complex, destul de încărcat. Și vom pune pe pagina din stânga în meniu cum arată el astăzi, și pe pagina din dreapta cum ar trebui să arate.”

- Daniel Mischie, CEO City Grill

3. Ce riști dacă nu te conformezi?

Dacă nu respecți ordinul ANPC, riști suspendarea activității. Nicolae Bucovală, președintele Organizaţiei Patronale Mamaia-Constanţa și un nume relevant din industrie, anticipează închiderea mai multor restaurante din cauza acestei măsuri. După ce a criticat ordinul ANPC, a declarat că majoritatea patronilor nu se vor putea conforma și vor sfârși cu localul închis. 

Ce spun alți oameni din industrie?

„În lume există restaurante cu stele Michelin care nici măcar nu au gramajul trecut în lista de meniu, restaurante din UE. [...] Când vine vorba de informațiile extra cum sunt grăsimile saturate, aditivii, și proporția ingredientelor ce depășesc 20g deja intrăm într-un câmp informațional destul de mare și care nu interesează pe nimeni, nu folosește nimănui. Dacă am fi o lume interesată de calitatea hranei cred că jumătate din companiile de mezeluri sau produse de conserve ori panificație ar fi trebuit să își revizuiască rețetele.”

- Adrian Butnariu, bucătar din Onești

„Mai greu ar fi să scoate zahărul și acizii grași, care se pot evidenția doar prin analize de laborator, care, pe noi, ne vor termina, pentru ca sunt foarte scumpe. În plus, că nu sunt destul de multe laboratoare care să le facă. Pentru o rețetă, ar fi în jur de 2.000 de lei analiza. La 100 de preparate din listă, la ce sumă s-ar ajunge?”

- Ștefan Bercea, președintele Asociaţiei Naţionale a Bucătarilor şi Cofetarilor din Turism

„Beneficii ar fi pentru consumatorii care sunt interesați de anumite lucruri ce țin de menținerea greutății corporale, și atunci au nevoie să știe aspecte ce țin de valoarea energetică a produsului, sau de beneficii pentru cei care au anumite afecțiuni medicale și vor să știe dacă în preparat sunt grăsimi saturate, sau care ar fi cantitatea de carbohidrați.”

- Costel Stanciu, președintele asociației PRO Consumatori
Meniu digital

În contextul actual, digitalizarea restaurantului tău te poate ajuta să ții pasul cu noile reglementări. Descoperă beneficiile Bookingham & Dideat.