De cele mai multe ori, clientul își face o primă impresie despre restaurantul tău dinainte de prima vizită. Asta pentru că fie ți-a găsit website-ul pe Google, fie te-a căutat pe Facebook sau Instagram, fie i-ai fost recomandat de către altcineva într-o manieră bună sau mai puțin bună. Toate acestea îl pot face pe client să-și rezerve o masă la tine, sau nu.
Conform The Fork, dintre toți factorii care îi influențează decizia, fotografiile din localul tău sunt pe locul al doilea în clasament. Pe primul loc e locația. Asta înseamnă că pozele tale sunt mai importante chiar și decât recenziile celorlalți clienți. Acestea vin de abia pe locul al treilea. De aceea, e esențial să-ți creezi o prezență puternică în online, cu poze ce reflectă autentic serviciile și produsele pe care le oferi.
Avantajul e că tehnologia îți ușurează această sarcină din ce în ce mai mult. Află la ce trebuie să fii atent când faci fotografii în localul tău și vezi câteva exemple bune din industrie.
1. Profesionalism
82% dintre oameni ar comanda un fel de mâncare numai pentru cum arată în poze, indiferent dacă le e foame sau nu. Scopul tău este ca fotografiile să fie cât mai atractive, pentru a atrage cât mai multe vizite în local. Aici intervine cuvântul cheie: calitatea pozelor.
Un studiu realizat de Event Up arată că fotografiile la o calitate slabă îi fac pe oameni să se îndrepte spre alte localuri.
Subiectul, claritatea, încadrarea, culorile și atenția la detalii sunt extrem de importante. Toate acestea reflectă experiența în restaurantul tău. Astfel, clientul își poate face o idee despre un anumit preparat pe care ar vrea să-l încerce sau despre cum ar arăta un eveniment privat în locația ta.
Dacă nu poți realiza fotografii de calitate pe cont propriu, apelează la un specialist. Bookingham, platforma de marketing și rezervări restaurante, îți pune la dispoziție în pachetul Platinum, sesiuni trimestriale de foto/video în local, pentru a crea materiale de promovare.
2. Dimensiuni, nume și transfer al pozelor
Ca să obții cele mai bune rezultate cu fotografiile tale, trebuie să fii atent la dimensiuni, rezoluție și format pentru fiecare platformă în parte, dar și la transferul pozelor din aparat și la numele sub care le salvezi.
- Dimensiunea ar trebui să fie de cel puțin 800×450 px (cu cât dimensiunea e mai mare, cu atât poza e mai ușor de adaptat). Dimensiunea maximă ar trebui să fie de cel mult 500 KB (pentru ca website-ul restaurantului tău și pozele de pe rețelele tale de socializare să se încarce rapid).
- Salvează-ți fotografiile folosind următoarele repere: “NumeRestaurant_subiect_specialist” (Ex. “Jaxx_TexasBurger_Bookingham”). În acest fel, le vei putea filtra cât mai ușor.
- Transferă fotografiile prin cablu, direct pe laptop, sau trimite-le prin email sau WeTransfer, în format HD original. Așa, vei fi sigur că pozele sunt la calitate maximă.
3. Echipamente performante
Echipamentul pe care îl folosești e esențial pentru rezultatul final. Telefoanele mobile sunt o alternativă în regulă, dar pentru cele mai bune rezultate, se recomandă folosirea unei camere de fotografiat performante.
Câteva opțiuni ar fi:
- Aparatele DSLR (Digital Single-Lens Reflex) (Ex. Canon, Nikon, Sony)
- Aparatele mirrorless (Ex. Sony, Fujifilm, Panasonic)
- Camerele compacte de înaltă performanță (Ex. Sony RX100, Panasonic Lumix LX100)
4. Lumină naturală
Cea mai bună lumină e cea naturală; de obicei în jurul orei 11 dimineața.
În cazul în care vrei să fotografiezi un preparat, așază-l pe masa de lângă o fereastră (dacă localul îți permite) și rămâi cu aparatul de fotografiat departe de fereastră, pentru a evita supraexpunerea. Dacă ai o terasă exterioară, cu atât mai bine; poți face poze cu mâncarea în aer liber.
Există mai multe trucuri și teste pe care le poți face. De exemplu, poți pune hârtie de copt pe ferestre, pentru a atenua intensitatea și pentru a crea diferite jocuri de lumină. De asemenea, poți surprinde razele soarelui în anumite moduri pe preparate sau în anumite zone din local, pentru a obține un cadru cât mai instagramabil.
5. Lumină artificială
Atmosfera pe timp de noapte e mai greu de surprins, dar pentru aceasta există lumina artificială. E foarte important să fie puternică și de culoare albă.
- Dacă deții un local a cărui activitate se întinde până la miezul nopții sau mai târziu, vei avea nevoie de lumini artificiale, care să te ajute să surprinzi atmosfera.
- Dacă ești un restaurant care funcționează doar la cină, e posibil ca doar în a doua parte a zilei să îți poți fotografia preparatele. În acest caz, nu mai beneficiezi de lumina naturală a dimineții și ai nevoie de un ajutor din exterior.
- Dacă deții un club, vei avea nevoie de o cameră foto bună, pentru a imortaliza petrecerile tale și pentru a atrage și alți clienți prin intermediul lor, odată ce le postezi pe rețelele de socializare.
6. Atuurile localului
Când faci fotografii, asigură-te că evidențiezi toate atuurile localului tău.
Clienții vor să știe totul despre tine; începând cu interiorul și exteriorul localului, priveliștea, cum arată mâncarea și băuturile, cine sunt cei care le prepară, cât de moderne sunt bucătăria și barul, dar și alte facilități: dacă este parcare și loc de joacă pentru copii, sau dacă animalele de companie primesc un bol de apă.
E foarte important și să surprinzi evenimentele private, dacă te ocupi cu organizarea lor.
7. Subiectul fotografiei
Există riscul să vrei să surprinzi mult prea multe lucruri într-o singură fotografie. De exemplu: preparatul, tacâmurile, paharul de vin, decorațiunile de pe masă, scaunul, designul localului, și poate chiar și modelul care gustă mâncarea. În acest caz, atenția privitorului e dispersată în mai multe locuri și niciun element nu mai e în focus principal.
De asemenea, evită cadrele cu mai multe preparate; și acelea dau senzația de aglomerare.
Un lucru extrem de important aici este atenția la detalii. Curățenia și îndepărtarea firimiturilor mici, a petelor sau a picăturilor sunt esențiale pentru o poză perfectă.
Dacă vrei să faci fotografii în local când ai clienți la mese, trebuie să le ceri acordul tuturor persoanelor implicate. Altfel, nu ai voie să postezi fotografii cu subiecți anonimi.
8. Imaginea panoramică și alte tipuri de fotografie
Deși e bine să variezi cadrele din localul tău, fotografiile panoramice sunt cele mai folosite de către restaurante. Asta pentru că surprind foarte mult din câmpul vizual.
Când vine vorba de preparate, tot imaginea panoramică e cea mai folosită, dar aici mai intervine un criteriu: fotografia e realizată de sus în jos și orientarea e orizontală.
Alte recomandări care pot fi utile sunt:
- Pentru mâncare, se recomandă fotografierea din unghiul de sus sau din lateral, fără înclinare. Sigur că poți experimenta cu diferite unghiuri.
- Zoom la nivelul distanței unui client: Atunci când faci poze cu preparatele tale, imaginează-ți că te plasezi în fotografie, joacă rolul clientului tău. Stai la distanța de la care ai mânca preparatul.
- Sunt mai apreciate fotografiile color decât cele alb-negru. Mai exact, specialiștii spun că roșu și galben sunt cele mai importante, fiindcă stârnesc pofta și stimulează apetitul. Mai mult, tot roșu și galben sunt renumite că atrag atenția utilizatorului.
- Experimentează cu editarea pozelor.
9. Ingrediente proaspete
Clienții vor să mănânce bine și bun. Dacă le arăți originile mâncărurilor din meniu – ingredientele proaspete – și, mai mult decât atât, dacă promovezi colaborarea cu producătorii locali, oaspeții vor fi cu atât mai atrași de restaurantul tău. Restaurant Ograda, din Brașov, e renumit pentru stilul său când vine vorba de surprinderea ingredientelor proaspete.
O altă abordare mai recentă e să fotografiezi fiecare ingredient în parte. Creativ e și să surprinzi toate produsele pregătite pe tocător și, mai apoi, rezultatul final. Cu un carusel sau două poze „before & after”, le dezvălui oamenilor într-o manieră aparte ce ai folosit pentru preparatul respectiv.
Nu uita să îmbini ingredientele într-o manieră contrastantă, astfel încât să stimulezi apetitul celor care văd pozele. Brânzeturile proaspete arată excelent lângă ridichi, pâinea crocantă dă bine lângă un avocado proaspăt feliat și cremos, iar făina arată minunat lângă roșiile și busuiocul pentru Margherita.
De asemenea, poți apela și la decor și accesorii de bucătărie pentru a scoate în evidență anumite preparate. Pentru o supă cu nuanțe opace, poți folosi un bol cu motive colorate, la fel cum pentru un preparat cu nuanțe vii, poți folosi tacâmuri iunii.
10. Artificii pentru a face mâncarea și mai apetisantă
Unele produse au nevoie de puțin ajutor pentru a arăta spectaculos. Poți folosi ulei pentru a face fructele să arate mai vii și vibrante sau ierburi pentru a da culoare unui preparat mai fad. Frunzele de busuioc sau mentă, cimbrul, coriandrul sau pătrunjelul sunt doar câteva opțiuni.
De asemenea, poți ajusta culorile, luminile, umbrele sau contrastul și în momentul în care editezi pozele.
11. Adâncimea câmpului de fotografie
12. Descrierile fotografiilor
Oferă descrieri utile pentru cei care îți văd fotografiile pe rețelele de socializare.
De exemplu, dacă postezi un preparat, spune-le în primă fază cum se numește. Dacă încă nu se găsește în meniu și urmează să fie lansat, anunță-i când se va întâmpla asta. Dacă postezi un membru al echipei, introdu-l și oferă context. Astfel, vei crea o legătură între clienții tăi și cel care le pregătește băuturile sau mâncarea. Dacă o verigă importantă pentru afacerea ta sunt colaboratorii locali, nu uita să menționezi o parte din povestea lor.
O regulă nescrisă e să nu depășești 50 de caractere pentru o descriere. Hashtag-urile te pot ajuta să-ți crești vizibilitatea în comunitatea ta și în rândul localurilor similare.
13. Ședințe foto regulate
Pe lângă postările de zi cu zi și repostările clienților tăi, e foarte important să faci sesiuni foto periodice, profesionale. În acest fel, îi ții la curent pe oameni cu tot ce se întâmplă în restaurantul tău.
Ideal, acest lucru ar trebui să se întâmple cel puțin o dată la 3 luni (mai des dacă ești un restaurant care funcționează pe ingrediente de sezon și își schimbă des meniul). Programează o ședință foto unde să incluzi mâncăruri, noutăți pe partea de design sau echipă și funcționalități (Ex. meniu pentru copii, loc de joacă pentru cei mici).
14. Prezența pe rețelele de socializare
Cele trei platforme principale de socializare în industria ospitalității sunt Instagram, TikTok și Facebook. Crearea unui cont și publicarea regulată de conținut pe fiecare dintre acestea, te vor ajuta să atragi clienți noi în restaurantul tău.
Sunt o mulțime de lucruri pe care le poți surprinde și publica pe rețelele tale de socializare; de la ingredientele de bază până la felul în care sunt preparate, echipă, design sau evenimente.
Totuși, să fii prezent pe social media nu e suficient. Trebuie să interacționezi cu publicul tău: să le răspunzi comentariilor și mesajelor, să apreciezi feedback-ul pozitiv, dar să gestionezi și recenziile negative pentru restaurantul tău.
Rețelele de socializare sunt și o metodă de fidelizare a clienților în localul tău, fiindcă le reamintești de tine. Include ofertele tale și programul de funcționare, în postările și descrierile tale. De asemenea, dacă știi că în anumite perioade poate fi mai aglomerat, sfătuiește-i să-și rezerve o masă în avans.
15. Website actualizat
Unul dintre obiectivele tale este să atragi clienți prin intermediul website-ului restaurantului tău. Pentru asta, e important să:
- Îți optimizezi website-ul restaurantului pentru motoarele de căutare, pentru a fi în primele rezultate de pe Google
- Ai un site care se încarcă rapid – și pe mobil, și pe desktop
- Prezinți cele mai importante aspecte ale localului tău și să le actualizezi constant (adresa locației/locațiilor, programul de funcționale, meniul restaurantului și prețurile, membrii echipei, numere de contact)
- Atragi prin design și fotografii
Pozele îi oferă clientului o primă imagine asupra localului tău. E esențial ca acestea să reflecte realitatea, pentru a evita posibilele recenzii negative.
Actualizează-ți vizualurile de pe website-ul tău de fiecare dată când apar schimbări: în meniu (preparate sau prețuri), în local (renovări la interior, exterior, un nou separeu pentru evenimente, un spațiu de joacă pentru copii) sau în funcționalitățile pe care le ai (Ex. meniu cu QR code, sistem digital de comandă la masă).
Cu cât oaspetele înțelege mai bine care e atmosfera din localul tău prin intermediul pozelor, cu atât șansele de a-și face o rezervare sunt mai mari.
16. Poze pe Google Business Profile
Google My Business a devenit Google Business Profile. Un cont pe această platformă nu numai că te afișează și pe Google Maps, făcându-te mai vizibil în zona ta, dar prezintă pe scurt, principalele informații despre locația ta.
Pe lângă orele de funcționare, adresă, recenzii și link spre pagina de rezervări a localului tău, Google Business Profile poate afișa și fotografii din restaurantul tău. Adaugă cele mai bune poze ca să atragi noi clienți sau ca să le reamintești oamenilor de localul tău.
17. Poze pe platformele de livrare la domiciliu
Comenzile online au nenumărate beneficii pentru restaurante. La fel și fotografiile. Un studiu arată că pozele de calitate pot crește numărul comenzilor chiar și cu 35%.
Asigură-te că fotografiile tale sunt profesionale – pe rețelele de socializare, pe website-ul tău (dacă ai un sistem de comenzi online integrat), sau pe platformele de livrare (dacă alegi să colaborezi cu acestea).
18. Poze pe platformele de rezervări online
Dacă fotografiile de pe platformele de delivery îți prezintă doar mâncărurile, cele de pe platformele de rezervări online au un potențial mult mai mare.
Software-urile de rezervări precum Bookingham îți permit și includerea imaginilor din localul tău, care să surprindă designul și atmosfera. În acest fel, clientul știe la ce să se aștepte când îți face o vizită și reușești să te diferențiezi și de competiție.
Fotografiile sunt un element cheie în atragerea noilor clienți. Calitatea și atenția la detalii fac diferența între tine și competiție. Alți factori care contează sunt prezența constantă în social media și actualizarea pozelor de pe website-ul restaurantului tău și al platformelor pe care ești listat.
Bookingham Business îți poate fi cel mai bun aliat în dezvoltarea localului. Te punem în legătură cu specialiști din domeniul foto/video și ne asigurăm că rezultatul final îți va aduce rezervări în local și o mulțime de like-uri pe rețelele tale de socializare. Descoperă instrumentele noastre de rezervări și marketing pentru restaurante.