CSR vine de la „Corporate Social Responsibility” și e un concept de business în care companiile se implică în acțiuni ce au un impact pozitiv în societate.
Campaniile de CSR există în toate domeniile și aduc câștiguri pentru ambele părți – și pentru antreprenori, și pentru cei care au nevoie de ajutor. Industria HoReCa nu face excepție. Campaniile de responsabilitate socială te pot ajuta să-ți reduci pierderile și să-ți crești vizibilitatea și vânzările.
Află de ce să te implici într-o campanie de CSR, dar și cum să faci asta, de la Cristian Cristea – consultant HoReCa și manager general Hostalion Business School.
Scurt istoric al responsabilității sociale corporative
Conceptul de CSR vizează impactul pozitiv asupra mediului înconjurător și comunității, pe lângă creșterea profitului afacerii.
„Corporate social responsibility” a apărut în secolul al XX-lea, când businessurile au început să se implice în acte filantropice și de caritate. Conceptul a luat o amploare mai mare în anii ‘50 – ‘60, odată cu mișcările ecologice, punându-se tot mai mult accent pe responsabilitatea socială și etică a afacerilor.
Acum, CSR-ul se concentrează pe binele comun și reprezintă un aspect cheie pentru afacerile din toate domeniile. Prin campaniile de CSR, businessurile își construiesc relații solide cu angajații, clienții și comunitatea din care fac parte, influențând pozitiv societatea și mediul înconjurător.
Conceptul de CSR se poate reflecta în două moduri într-un restaurant: prin strategiile și practicile pe care le aplică și promovează (Ex. reducerea risipei alimentare, promovarea ingredientelor de la producători locali, utilizarea ambalajelor eco-friendly etc.) sau prin proiectele în care se implică (Ex. donarea de alimente sau bani către instituții sau organizații, voluntariat etc.). În continuare, vom discuta despre campaniile de CSR – ce beneficii au pentru businessul tău și cum poți deveni parte dintr-o astfel de inițiativă.
Care sunt beneficiile unei campanii de CSR pentru un local?
Restaurantele pot avea mult de câștigat dacă se implică în campanii de CSR. Un studiu realizat de Vericast arată că 54% dintre consumatori sunt mai predispuși să fie loiali față de un local responsabil din punct de vedere ecologic sau care are practici sustenabile și etice. Procentul crește în rândul milenialilor; 72% dintre ei afirmând acest lucru.
Iată care sunt principalele avantaje ale restaurantelor care se implică într-o campanie de solidaritate.
1. Atragi un nou segment de clienți
Studiul de mai sus prezintă interesul accentuat al milenialilor pentru businessurile eco-friendly. Asta înseamnă cei născuți între 1981 și 1996. Totuși, Cristian Cristea ne spune că acțiunile în beneficiul mediului și comunității, realizate de restaurante, sunt apreciate și de persoane mai tinere, începând cu vârsta de 20 de ani.
Deci dacă localul tău susține campanii de CSR și adoptă practici eco-friendly, poți deveni un punct de atracție pentru acest segment de clienți. Mai apoi, ține de tine să-i fidelizezi sau chiar să-i transformi în adevărați fani ai localului tău prin experiența pe care o oferi.
2. Îți creezi o reputație de susținător al comunității tale
Acțiunile care vizează binele comun arată că ești la curent cu nevoile oamenilor din comunitatea ta și că îți pasă de ei. Implicarea în campaniile de CSR îți conturează o imagine de susținător ai celor din jur, ceea ce va duce la o relație mai strânsă între tine și clienții tăi și, implicit, la fidelizare.
3. Îți reduci cheltuielile
Prin implicarea în anumite proiecte de CSR, un restaurant își poate diminua costurile asociate cu eliminarea deșeurilor. Dacă începi să donezi și să reciclezi, reduci cantitatea de deșeuri scoase din local și, implicit, costurile asociate acestora.
În acest fel, te bucuri de un câștig triplu: devii mai vizibil în comunitate pentru binele pe care îl faci, îți eficientizezi operațiunile și îți reduci cheltuielile.
4. Intri într-un HUB de sustenabilitate
Participarea la o campanie de CSR îți poate oferi acces la un HUB de sustenabilitate, unde ești înconjurat de alte afaceri care îți împărtășesc preocupările și angajamentele. Acest HUB poate lua forma unui program de mentorat sau al unei comunități online dedicate sustenabilității în afaceri.
Astfel, poți beneficia de:
- Schimb de experiențe și resurse
- Colaborări și parteneriate cu alte localuri, pentru a spori impactul campaniilor de CSR
- Vizibilitate, reputație și credibilitate în ochii clienților, investitorilor și partenerilor de afaceri
- Inovare și creștere în domeniul CSR, pentru a descoperi noi oportunități de a contribui la binele comunității și al mediului înconjurător
5. Îți loializezi angajații
Nu în ultimul rând, o campanie de CSR aliniată cu identitatea și valorile companiei poate aduce satisfacție profundă proprietarilor și angajaților. Când conducerea și echipa sunt implicate și cred cu adevărat în proiectele CSR, va exista o mai mare satisfacție la locul de muncă, relațiile dintre angajați se vor întări, iar oamenii îți vor rămâne loiali.
„Fiecare om are în ADN-ul lui dorința să ajute. Și pentru ca restaurantele să se implice într-o campanie de CSR – adică să dea societății din bunurile lor, să-i ajute pe alții care au o mai mare nevoie – trebuie, înainte de toate, să se identifice cu acea cauză. Asta va face ca proiectul să fie cu atât mai ușor de realizat și mai satisfăcător.”
Cum te poți implica într-o campanie de CSR, ca proprietar sau manager de restaurant?
Există mai multe feluri prin care să te implici într-o campanie de CSR ca membru HoReCa. Cele mai întâlnite vizează:
1. Proiecte de ajutorare a oamenilor defavorizați
Poți iniția sau te poți implica în proiecte care oferă ajutor caselor de copii, azilelor de bătrâni sau oamenilor din medii defavorizate. O modalitate de a face asta poate fi prin donarea de alimente sau prepararea și oferirea de mâncare gratuită acestor comunități.
„La City Grill, am avut mai multe astfel de inițiative: aveam un meniu de studenți sau pensionari, iar persoanele în cauză putea să mănânce un prânz la preț preferențial. De asemenea, clienții aveau șansa să doneze o masă pentru o fundație. La momentul respectiv, avem contract cu Fundația Regală Margareta a României.”
O altă strategie ar fi un parteneriat cu o organizație neguvernamentală. De exemplu, în primăvara acestui an, Bookingham s-a alăturat cauzei SocialFood, program dezvoltat de Adi Hădean, care are misiunea de a oferi mese calde oamenilor defavorizați. La fiecare rezervare făcută și onorată prin platformă, Bookingham donează 1 RON asociației și îți dă ocazia și ție, ca restaurant, să devii parte din proiect.
2. Programe de formare pentru copiii din medii defavorizate
Poți să oferi oportunități de formare și educare pentru copiii din zone problematice, invitându-i să participe la programe de stagiu sau practică în cadrul restaurantului tău. Astfel, nu numai că îi ajuți să dobândească noi abilități și cunoștințe, dar le dai șansa să-și dezvolte încrederea în sine și într-un viitor mai bun.
„Cu City Grill, ne-am alăturat proiectului Țara lui Andrei, inițiat de Mona Nicolici. Parte din proiect era Tabăra Meseriașilor; o tabără de vară unde tinerii din medii defavorizate aveau oportunitatea să învețe abilități practice din mai multe domenii, printre care și din gastronomie și servicii de ospitalitate. Stagiul se încheia cu o cină festivă, organizată pentru toți cei implicați – parteneri, suporteri și oficiali – la care toate preparatele sunt pregătite și servite de către copiii din tabără. Acest eveniment a fost organizat la nivel de „protocol de grad zero”. Tabăra nu numai că le-a dat ocazia să crească profesional și să pună în aplicare abilitățile dobândite, dar le-a dezvoltat și încrederea în sine și dorința de a se implica activ în comunitate.”
Implicarea ta, ca proprietar sau manager de restaurant, în campaniile de CSR promite beneficii uriașe pentru localul tău privind consolidarea relației tale cu echipa ta, cu clienții tăi, dar și cu terțe părți din industrie. Alege să fii un lider responsabil în comunitatea din care faci parte.