Tarifele dinamice există deja în industria transporturilor și a ospitalității. Hotelurile, liniile aeriene, Uber sau Bolt sunt doar câțiva dintre jucătorii care folosesc deja acest sistem pentru a-și crește profitul.
Tot mai multe localuri din afară au început de asemenea să adopte această strategie de preț. Primii care au făcut-o au fost restaurantele cu servire rapidă și cele casual, datorită dominației lor pe piața livrărilor și a comenzilor online. Asta nu înseamnă că lucrurile nu se dezvoltă și în alte sectoare. Sunt deja restaurante de fine dining care au implementat tarifarea dinamică din perspectiva rezervărilor de mese, unde oamenii trebuie să plătească o sumă de X lei pentru a beneficia de o masă într-o seară aglomerată de sâmbătă de exemplu.
Tarifele dinamice pot influența semnificativ programul de loializare a clienților din local, prin modificarea strategiilor promoționale. La urma urmei, tarifele dinamice sunt o variantă mai complexă a clasicului „Happy Hour”, iar asta vine cu oportunități de creștere pentru businessul tău.
În restaurantele din România, lucrurile încă sunt la început. Totuși, ne așteptăm ca tot mai multe localuri din industrie să adopte această strategie în 2024. Ca să te asiguri că această strategie de preț este potrivită pentru tipul tău de local, trebuie să cunoști avantajele și riscurile tarifelor dinamice.
Ce înseamnă prețurile dinamice?
Prețurile dinamice implică modificarea tarifelor în timp real, în funcție de cererea pieței, luând în considerare factori precum: ziua săptămânii, momentul zilei, sezonul, competiția și chiar condițiile meteo. Această strategie exista cu mult timp înainte ca Bolt sau Uber să apară pe piață. De exemplu, gândește-te la diferența de preț pentru rezervarea unui zbor sau a unei camere de hotel în perioada sărbătorilor, față de o zi obișnuită din martie.
Aplicarea prețurilor dinamice nu înseamnă că trebuie doar să le crești, sau că odată ce le-ai crescut, trebuie să rămână așa. Tarifarea dinamică înseamnă că poți face ajustări cu plus sau cu minus, cât de frecvent consideri că e nevoie. Iar digitalizarea și automatizarea proceselor din local fac ca abordarea modelui să fie semnificativ mai ușoară.
În ultimii ani, industria restaurantelor a început să beneficieze mai mult de evoluția tehnologică, adoptând tot mai multe instrumente precum: meniu cu QR code, coduri QR cu alte funcționalități, sisteme digitale de comandă la masă, panouri digitale de meniu sau sisteme de comandă online din restaurant. Având acestea, localurile își pot ajusta prețurile cu mai puține resurse și efort.
Beneficiile prețurilor dinamice pentru restaurante
- Îți maximizezi veniturile în perioadele aglomerate
- Te adaptezi la schimbările din piață (lipsă de personal, costuri, vreme) și te asiguri că totul funcționează eficient
- Rămâi competitiv și în preferințele clienților
- Îți crești veniturile în perioadele mai puțin aglomerate, prin reduceri și oferte
- Unul dintre principalele avantaje ale prețurilor dinamice pentru restaurante e posibilitatea de a modifica prețurile în funcție de cerere. De exemplu, ai putea să-ți crești prețurile în perioadele full, pentru a-ți maximiza profitul. Asta poate compensa pentru momentele în care nu sunt la fel de mulți clienți în local, iar tu ești sigur că funcționezi mereu la capacitate maximă.
- În plus, tarifarea dinamică îți permite să reacționezi rapid la modificările din piață. Ți-au plecat doi angajați, unul dintre principalii furnizori și-a crescut prețurile, vremea te obligă să-ți închizi terasa în toiul verii așa că trebuie să te descurci cu cele 20 de locuri din interior. Aplicând prețuri dinamice pentru perioadele în care apar brusc modificări în piață, ca să îți optimizezi businessul în orice situație.
- Să presupunem că se deschide un restaurant nou în apropiere și aplică tarifarea dinamică. Dacă și tu funcționezi pe același sistem, poți ajusta prețurile și aplica diverse strategii de tarifare dinamică, pentru a rămâne competitiv și pentru a descuraja clienții să se îndrepte spre noul local.
- Tarifarea dinamică poate și să motiveze clienții să vină la tine în orele mai puțin aglomerate. Poți scădea prețurile la cafea sau fresh-uri dimineața, la băuturi între 16 și 19 – pentru a atrage grupuri în localul tău, și poți crește prețurile la felurile principale la ora prânzului. Asta îți permite să fii profitabil de-a lungul întregii zile.
Provocările tarifelor dinamice pentru restaurante
- Ai nevoie de resurse extra, pentru a monitoriza și ajusta prețurile dinamice
- Tarifarea dinamică presupune extra costuri – în tehnologie și personal
- Există riscul să te confrunți cu reacții negative din partea clienților
- Tarifarea dinamică presupune analiză și modificare constantă, iar acest lucru reprezintă un efort în plus pentru tine, managerul localului sau angajații tăi. O alternativă sunt software-urile care urmăresc pentru tine situația pieței (oscilații, concurență, cerere etc.).
- Dar toate acestea necesită investiții în tehnologie sau personal. Fie că vorbim de timpul și efortul manual depus de echipă, fie că vorbim de abonarea la o platformă parteneră care să te ajute cu asta, modelul de tarifare dinamică este o cheltuială adițională pentru restaurantul tău.
- Un alt dezavantaj al prețurile dinamice este că riști să stârnești reacții negative din partea clienților tăi. Sigur, acest lucru se aplică doar când vorbim de creșterea prețurilor, când cererea e mare. Unii oaspeți ar putea vedea modificările drept nejustificate și ar putea înceta să te mai viziteze. Pentru a evita acest lucru sau măcar pentru a-l preîntâmpina, prezintă clar modelul tău de prețuri pe toate canalele tale de comunicare. Explicând motivele din spatele prețurilor dinamice, ai șansa ca aceștia să te înțeleagă și să nu renunțe la restaurantul tău.
Tipuri de tarife dinamice
Există trei strategii principale pentru aplicarea tarifelor dinamice.
- Tarifare de vârf: Taxezi suplimentar, pe lângă tariful inițial, atunci când există o cerere mare. De exemplu, dacă foarte multă lume vine la cină în serile de weekend, poți crește prețurile la toate felurile principale cu X lei, pentru a-ți maximiza vânzările și pentru a compensa perioadele mai puțin aglomerate ale restaurantului.
- Tarifare în funcție de cerere: Tarifarea în funcție de cerere calculează prețul în funcție de cererea pentru un anumit produs. Acesta poate crește sau scădea. De exemplu, poți crește prețul limonadei în timpul verii și îl poți scădea în sezonul rece, când cererea e semnificativ mai mică.
- Tarifare în funcție de valoare: Aceasta se poate aplica la produse de sezon populare (Ex. Cinnamon Spice Latte sau supă cremă de dovleac toamna). Valoarea produsului respectiv determină prețul.
Cum să implementezi tarifele dinamice în localul tău?
Implementarea unui sistem de tarifare dinamică e o strategie eficientă, care se poate adapta la fluctuațiile cererii din piață. Iată pașii cheie pe care trebuie să-i urmezi, ca să integrezi cu succes acest sistem:
- Apelează la un software care permite ajustări în timp real ale prețurilor în funcție de cererea clienților, sau investește într-un angajat.
- Analizează datele despre vizitele clienților tăi (când vin, cât timp stau, care e masa preferată, ce comandă de obicei etc.). Software-urile de rezervări restaurante precum Bookingham, îți pun la dispoziție un volum mare de informații ca să-ți ușureze efortul în acest sens.
- Stabilește diferite prețuri în timpul orelor de vârf și al perioadelor mai puțin aglomerate, în funcție de cererea clienților.
- Testează cât mai mult, pentru a determina ce puncte de preț sunt cele mai eficiente.
- Monitorizează constant impactul schimbărilor tale cu ajutorul instrumentelor de analiză.
În ciuda provocărilor, tarifarea dinamică poate fi valoroasă pentru restaurantele care doresc să-și maximizeze rentabilitatea și să rămână competitive într-o piață tot mai aglomerată. Ajustarea prețurilor în funcție de cerere, adaptarea rapidă la schimbările din piață și atragerea clienților în perioadele mai puțin aglomerate, reprezintă moduri prin care ownerii de restaurante își pot crește semnificativ vânzările.
Acum că știi ce înseamnă tarifarea dinamică pentru restaurante, crezi că modelul e potrivit pentru localul tău? Bookingham vine în sprijinul tău. Descoperă instrumentele noastre digitale și dezvoltă strategii de marketing pentru restaurantul tău, menite să-ți crească afacerea.