Ghid de angajare a personalului străin în restaurantul tău

de

Author

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Permisul de muncă, viza de angajare și permisul de ședere sunt cele mai importante acte pe care trebuie să le ai în vedere când angajezi personal străin. Procesul e unul complex, care poate dura până la 6 luni, și presupune mai multe condiții pe care trebuie să le îndeplinească ambele părți. Descoperă totul – proceduri, costuri, avantaje și dezavantaje în angajarea personalului asiatic în localul tău. Pentru acest material, ne-am consultat cu Cristian Cristea, manager general Hostalion Business School.

 

Angajarea personalului străin în restaurantul tău
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Lipsa de personal în mediul HoReCa e o problemă de actualitate. Angajarea personalului străin poate fi o soluție, dar trebuie să fii dispus să investești timp și bani într-un proces care poate dura până la 6 luni.

În acest ghid, îți prezentăm:

Nevoia de personal în HoReCa: România, 2023

Lipsa de personal reprezintă unul dintre principalii factori de stres ai proprietarilor și managerilor de restaurante. Conform unui studiu realizat de Hospitality Europe pe țările din Uniunea Europeană, România avea în 2022 cu 15% mai puțini angajați decât ar fi nevoie – asta se traduce prin aproximativ 30.000 de oameni lipsă. Acest dezechilibru a fost creat de românii din domeniul HoReCa care au ales să plece în străinătate.

Ca soluție la problema proprietarilor și managerilor de restaurante, autoritățile au aprobat câte un contingent de 100.000 de muncitori non-UE în 2022 și 2023. Acest număr reprezintă o creștere uriașă de 4 ori în doar 2 ani. Măsura s-a dovedit necesară în contextul în care localurile întâmpinau dificultăți în găsirea angajaților dispuși să lucreze, și mai ales să o facă pe salariul minim pe economie. 

Conform datelor furnizate de Inspecția Muncii, peste 120.000 de străini lucrau în România până la mijlocul lunii aprilie 2023, dintre care mai mult de 9.000 în domeniul ospitalității. 

Principalele roluri ocupate, potrivit Inspectoratului General pentru Imigrări, au fost: 

  • Ajutor de bucătari (1.650 angajați, cu 143% mai mulți decât în 2021)
  • Spălător de vase (1.420 angajări)
  • Femei de serviciu (850 angajări)

Vicepreședintele Patronatului Importatorilor de Forță de Muncă (PIFM), Corina Constantin, afirmă că deficitul real din mediul HoReCa este de fapt de 500.000 de angajați.

Procedura de angajare a personalului asiatic

Procesul de angajare a străinilor în România depinde de țara de origine a lucrătorului. Procedura pentru persoanele din Asia diferă față de cea pentru persoanele din Uniunea Europeană, Confederația Elvețiană sau Spațiul Economic European.

  • Proces complex: Angajarea unui imigrant din Asia în localul tău implică un proces laborios. Sunt necesare mai multe documente și trebuie să fii atent la fiecare în parte, deoarece un refuz în obținerea avizului de muncă pentru angajații străini îți poate afecta reputația pe termen lung. Expertiza profesională e esențială pe tot parcursul – de la alegerea angajaților, până la finalizarea și semnarea contractului. Pentru a angaja o persoană din afara Uniunii Europene în localul tău, ai nevoie de mai multe documente:
  • Viză de ședere: Imigrantul trebuie să obțină o astfel de viză înainte de a intra pe teritoriul României.
  • Permis de ședere în scop de muncă: Acesta îi permite imigrantului să locuiască și să lucreze în România în mod legal.
  • Aviz de muncă: Trebuie obținut de către angajator de la Inspectoratul General pentru Imigrări.
  • Termene de așteptare prelungite: Deși perioada ideală pentru obținerea avizelor este de 45 de zile, restaurantele se confruntă adesea cu întârzieri care pot ajunge și până la 6 luni. Acest lucru interferează cu planificarea angajărilor și evaluarea deficitului de personal pe termen lung.
  • Calificări și experiență: Cetățenii din Asia pot fi angajați în industria ospitalității din România cu sau fără pregătire în domeniu. De asemenea, sunt supuși unui examen medical obligatoriu, pentru care vor obține un certificat medical. 
  • Drepturi egale: Angajații din Asia vor beneficia de aceleași drepturi precum angajații români: salarizare corectă, repaus zilnic, siguranță la locul de muncă.

Deși în procedura inițială, personalul străin putea lucra la un singur angajator român, în octombrie 2022,  au fost introduse modificări în legislație. Acestea se referă la posibilitatea lucrătorilor străini de a ocupa un nou loc de muncă la un alt angajator în timpul valabilității permisului unic sau Cărții Albastre a UE. 

Mai exact, lucrătorul străin care are un contract individual de muncă (CIM) înregistrat pentru o perioadă mai scurtă de un an, are permisiunea de a accepta un nou loc de muncă la un alt angajator, numai cu aprobarea explicită scrisă din partea angajatorului inițial. Această aprobare este necesară pentru a asigura o continuare corespunzătoare a procesului de angajare și pentru a respecta noile reguli legate de mobilitatea lucrătorilor străini în cadrul pieței muncii din România.

Acte necesare

Angajarea personalului strain - acte necesare

1. Permis de muncă 

Există mai multe etape în obținerea și păstrarea permisului în scop de muncă de către angajații din Asia.

Documentele necesare pentru obținerea permisului sunt:

  • Cerere tip
  • Pașaport în original și copie, sau document de trecere a frontierei
  • Act care atestă existența unui spațiu de locuit, în original și copie
  • Act care dovedește asigurarea socială de sănătate
  • Dovada existenței mijloacelor de întreținere
  • Cazier judiciar
  • Dovada achitării taxelor 

Imigrantul, asistat de angajator, trebuie să depună cererea pentru permisul de ședere în termen de 3 luni de la acordarea vizei de muncă. De asemenea, cererea trebuie depusă cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea dreptului de ședere acordat de viză.

Pentru prelungirea permisului de ședere în scop de muncă:

  • Cererea de prelungire trebuie să fie realizată cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea permisului.
  • Documentele necesare pentru prelungire includ: cerere tip, pașaport (în original și copie), dovada unui spațiu de locuit (în original și copie), contract de muncă ce atestă salariul minim pe economie, adeverință medicală, dovada achitării taxelor.
  • Durata prelungirii permisului poate fi echivalentă cu cea a contractului de muncă, dar nu poate depăși un an.

Permisul atestă identitatea angajatului, adresa sa din România, precum și durata și scopul șederii sale. O copie trebuie să fie păstrată și de companie, asigurând o dovadă în caz de pierdere sau alte probleme.

2. Aviz de angajare

Este documentul emis de Inspectoratul General pentru Imigrări ce autorizează angajarea unui cetățean asiatic în localul tău.

  • Angajatorul trebuie să demonstreze că a căutat în prealabil un cetățean român, dintr-un stat membru UE, SEE, sau un străin cu drept de ședere pe termen lung în România pentru postul respectiv.
  • Angajatorul și candidatul depun un dosar la Inspectoratul de Imigrări.
  • Avizul este emis în termen de 30 de zile de la înregistrarea dosarului la Inspectoratul de Imigrări.
  • Avizul de angajare îi permite imigrantului să solicite viza la consulatul țării sale.
  • După obținerea avizului, angajatorul trebuie să plătească o taxă de 100 de euro/angajat. Chitanța care atestă plata trebuie păstrată în format original.

Avizul de angajare poate fi anulat de către Inspectoratul General pentru Imigrări dacă se descoperă că a fost obținut cu documente false.

Colaborarea cu o agenție specializată în recrutare îți poate asigura autenticitatea documentelor și astfel, eviți riscurile legate de anularea avizului.

3. Viză de lungă ședere

Solicitarea vizei:

  • Solicitarea vizei este responsabilitatea imigrantului.
  • De obicei, durata pentru obținerea vizei în țările asiatice este de aproximativ 1-2 luni.

Semnarea contractului de muncă:

  • După ce candidatul obține viza, poate veni în România pentru a semna contractul de muncă.

Durata de valabilitate:

  • Viza de lungă ședere este valabilă pentru o perioadă de maximum 90 de zile.
  • Înainte de expirarea acestei perioade, este necesar să fie obținut permisul în scop de muncă pentru a asigura continuitatea legală a șederii și a angajării imigrantului în România.

Alte condiții ce țin de restaurant

  • Toate taxele și impozitele la stat din ultimul trimestru trebuie să fie achitate.
  • Afacerea trebuie să își desfășoare activitatea pe teritoriul țării.
  • Nu trebuie să existe încălcări ale Codului Muncii.
  • Domeniul de activitate al firmei trebuie să fie în concordanță cu rolurile pentru care se caută angajați.
  • Firma trebuie să fi încercat să ocupe posturile vacante prin publicarea anunțurilor de angajare în mijloacele de informare în masă. Documentele necesare pentru a demonstra eforturile anterioare includ:
  • Organigrama cu funcțiile ocupate și cele vacante
  • Adeverință referitoare la disponibilitatea forței de muncă pentru postul sau posturile vacante
  • Dovada publicării anunțului de angajare în mijloacele de informare în masă
  • Copie a procesului verbal care atestă selecția pentru ocuparea postului vacant
  • Copie a ofertei de angajare

Costurile pe care le presupun angajații asiatici

  • Taxă Inspectorat General Imigrări: 100 euro
  • Taxă timbru: 50 euro 
  • Taxă aviz de muncă: 100 euro
  • Taxă traduceri acte: 50 euro / angajat 
  • Taxă permis de ședere: 259 lei
  • Taxă de consulat: 120 euro

Pe lângă acestea, există și alte costuri pe care trebuie să le iei în calcul dacă vrei să aduci personal din Asia în localul tău. 

  • Salariul pentru un angajat asiatic necalificat trebuie să înceapă de la 2.200 lei net/lună, iar pentru unul calificat, de la 2.800 lei net/lună.

Rămâne la latitudinea angajatorului dacă oferă următoarele:

  • Chirie
  • Hrană sau o sumă lunară fixă de minimum 400 de lei, care adesea corespunde cu valoarea tichetelor de masă.
  • Cheltuieli de transport la locul de muncă.
  • În unele situații, angajatorii suportă și biletele de avion pentru vizitarea familiei în țara de origine. Totuși, acest aspect nu e reglementat. 
  • Dacă vrei să apelezi la o agenție care să se ocupe de aducerea angajaților din Asia și să faciliteze procesul, trebuie să achiți un comision. Acesta variază între 300 și 600 euro/persoană în funcție de țara de proveniență. Prețul final e mai mic cu cât dorești mai mulți angajați.
  • Tarifele mai mari sunt justificate de complexitatea procedurilor de aprobare. De exemplu, documentele pentru candidații din Filipine trebuie procesate în Italia, pentru că România nu are ambasadă în Manila. Astfel, sunt necesare mai multe semnături din ministerele filipineze implicate în proces.

Avantaje în angajarea personalului asiatic

Angajarea personalului asiatic - avantaje
  1. Predictibilitate. Lucrătorii străini sunt angajați stabili. Date fiind clauzele contractelor lor, ei nu pot schimba angajatorii la fel de des precum românii fiindcă vizele lor sunt specifice. 
  2. Loialitate. Lucrătorii străini de obicei apreciază angajatorul român care îi sponsorizează și dezvoltă adesea o relație de muncă de lungă durată. Asta îți oferă stabilitate și predictibilitate în desfășurarea și planificarea activităților din localul tău.
  3. Diversitate. Angajații străini pot veni cu idei noi, specifice culturii lor (meniu, design, operațiuni etc.). 
  4. Îmbunătățirea experienței clientului. Angajații care vorbesc mai multe limbi sunt un plus pentru localurile care sunt frecventate de turiști.
  5. Flexibilitate. Asiaticii lucrează în medie, în țările de origine, aproximativ 60 de ore pe săptămână. În România, contractul de muncă este 40 de ore pe săptămână, dar aceștia sunt flexibili și sunt dispuși să ia ore suplimentare, contra cost.

Dezavantajele în angajarea personalului asiatic

Deși ai multe beneficii în angajarea personalului din Asia, există și câteva dezavantaje pe care trebuie să le ai în vedere.

  1. Proces îndelungat. Din cauza complexității procedurilor și a cererii mari din partea afacerilor din mediul HoReCa, procesul poate dura între 3 luni și 1 an.
  2. Costuri inițiale substanțiale (aviz de muncă, taxe aferente, comisionul agenției de recrutare, dacă apelezi la una, biletul de avion, cazarea, hrana, cheltuielile de transport). Deși avantajele obținute prin angajarea lucrătorilor străini depășesc deseori costurile inițiale pentru aducerea lor în țară, acestea nu sunt de neglijat.
  3. Dificultăți de limbă. Există riscul ca angajații asiatici să aibă dificultăți în a vorbi limba engleză. În acest caz, comunicarea cu restul echipei și clienții are de suferit. E esențial să te asiguri că învață noțiunile de bază pentru preluarea și transmiterea comenzilor, și pentru colaborarea eficientă cu ceilalți colegi.
  4. Integrare la locul de muncă. Pentru productivitate ridicată, trebuie să ai grijă de sănătatea mintală a angajaților din restaurantul tău. Noii tăi oameni vor fi într-o țară necunoscută, așa că trebuie să te asiguri că faci tot ce ține de tine pentru a-i integra, mai ales în mediul în care petrec majoritatea timpului. 

Aducerea personalului asiatic în restaurantele din România are un impact pozitiv asupra afacerilor din mediul HoReCa și, implicit, asupra economiei țării. Într-o industrie care se confruntă cu lipsa angajaților pentru majoritatea rolurilor, imigranții din Asia reprezintă o soluție de încredere, care îți oferă stabilitate și predictibilitate.