Un restaurant vine la pachet cu o mulțime de responsabilități. Cu atât mai mult într-o lume post-pandemică, în care competitorii nu vor să fie doar „buni” și să se mențină pe linia de plutire, ci vor să fie „cei mai buni” și să prospere.
În articolul de față, îți explicăm cum ar trebui să-ți administrezi și promovezi restaurantul, pentru a avea succes. Primul pas e digitalizarea: de la servicii de colectare și management rezervări, până la instrumente inteligente de publicitate pentru HoReCa. Urmează cele 12 recomandări de mai jos și atinge potențialul maxim al restaurantului tău.
1. Creează-ți o identitate
Și asta înseamnă mai mult decât un nume și un logo. Identitatea brandului înglobează tot ce vrei să le inspiri și transmiți clienților tăi, ori de câte ori interacționează cu tine – online sau offline. Pentru asta, trebuie să-ți răspunzi la două întrebări:
- Cine sunt?
- Ce vor de la tine?
Înțelege nevoile oamenilor cărora te adresezi și ai grijă să le satisfaci, prin fiecare acțiune făcută sub numele restaurantului.
- Dacă brandul tău se identifică drept „vegan & vegetarian”, apelează la ingrediente de calitate și vino cu un meniu creativ și diversificat.
- Dacă brandul tău se asociază cu ideea de „good food, good mood”, fii sigur că transmiți asta prin toate postările din social media.
- Dacă ești un sport bar, fii la curent cu toate meciurile din sezon, amintește-le asta și localnicilor, și ai grijă să nu-ți lipsească berea și snack-urile.
2. Administrează-ți rezervările inteligent
Dacă vrei să ai mesele mereu ocupate și să reduci timpul petrecut la telefon cu clienții, rezervările trecute în agendă nu mai sunt o opțiune eficientă. Pentru asta, poți apela la un serviciu complet de management rezervări, care să îți permită să colectezi rezervări online, 24/7, și să le administrezi pe toate, dintr-o singură platformă.
Mai mult, un astfel de serviciu te poate ajuta să:
- Colectezi rezervările de pe toate canalele tale, într-un singur loc.
- Construiești o bază de dată care îți va permite să implementezi eficient campanii de marketing.
- Ai un istoric al clienților. Știi cine îți anulează, cine îți confirmă sau cine nu se prezintă.
- Trimiți automat mesaje de confirmare și reminders.
- Soliciți feedback despre experiența oaspeților.
- Ai statistici privind numărul și situația rezervărilor într-un anumit interval de timp.
- Adaugi și rezervările făcute prin telefon sau la local, pentru a le administra din același loc.
3. Pune-ți la punct website-ul restaurantului
Un website de restaurant a devenit obligatoriu, dacă interesul tău e să atragi mai mulți clienți și să obții o vizibilitate mai mare. Prezintă-ți locația, echipa, conceptul meniului și orice alte informații importante pentru client. De asemenea, nu uita să îți optimizezi site-ul din punct de vedere SEO, pentru ca potențialii clienți să te găsească mai ușor.
Având site-ul pregătit, unul dintre obiectivele tale ar trebui să fie transformarea cât mai multor vizite în rezervări. Cum? Prin integrarea unui modul de preluare rezervări direct de pe website-ul tău.
Prezentarea poveștii din spatele restaurantului, încărcarea meniului, fotografii cu designul restaurantului, precum și o versiune în engleză a acestuia, ar putea fi alte moduri prin care să-ți îmbunătățești site-ul. Nu uita, prima impresie contează.
4. Creează-ți profilul de Google My Business
Google My Business e strâns legat de Google Maps. Odată ce restaurantul tău e listat pe Google My Business, va deveni unul dintre rezultate în căutările locale ale utilizatorilor.
Creează un profil și optimizează-l:
- Adaugă informații despre cum pot ajunge la tine și cum te pot contacta.
- Răspunde întrebărilor frecvente (Dacă ai un meniu cu opțiuni vegane și vegetariene, dacă dispui de loc de joacă pentru copii, dacă localul tău e pet-friendly)
- Adaugă fotografii (din restaurant, cu dish-uri)
- Și, cel mai important, adaugă link-ul pentru rezervări.
5. Listează-ți restaurantul pe Tripadvisor
Primul lucru pe care îl faci când ajungi într-un oraș nou și vrei să mănânci bine, e să verifici topurile de pe Tripadvisor. Astfel, asigură-te că restaurantul tău apare acolo și adaugă cât mai multe informații despre local, și facilitățile pe care le pui la dispoziție:
- Tipul de afacere: bar, cafenea, restaurant, club, beach bar;
- Informații de contact: adresă, telefon, email;
- Program de funcționare;
- Website;
- Meniu – dacă ai un meniu pentru dine in și un altul pentru delivery, asigură-te că le pui pe ambele;
- Prețuri;
- Poze (din local – interior, terasă, cu mâncare, staff, oaspeți, evenimente);
- Facilități:
- Loc de parcare
- Acces la Wi-Fi
- Plata cu card
- Pet-friendly
- Loc de joacă pentru copii
- Terasă exterioară
- Terasă încălzită
- Opțiuni vegane/vegetariene etc.
6. Fii prezent în social media
Dacă vrei un restaurant de succes, trebuie să fii prezent și pe platformele de socializare. Instagram, Facebook și TikTok sunt cele mai populare moduri prin care poți ajunge la audiența ta, dar trebuie să faci mai mult de atât.
Lasă-i să te cunoască. Paginile tale de social media ar trebui să reflecte cine ești, ce le oferi și de ce ar trebui să te aleagă pe tine.
Completează toate câmpurile necesare pentru a-ți descrie localul și păstrează-le up-to-date.
Postează regulat și anunță-ți urmăritorii în legătură cu noi dish-uri, meniuri de sezon, evenimente sau oferte speciale.
Interacționează cu audiența ta. Răspunde comentariilor (pozitive sau negative), urmărește-i și tu pe ei și încurajează feedback-ul.
Nu doar dish-urile ar trebui să apară pe profilul tău. Prezintă și echipa din spate. Oamenii vor să știe cine face magia și cine se ocupă ca experiența lor să fie cea mai bună.
Și nu trebuie să faci doar tu toată munca. Poți reposta conținutul clienților tăi. Ba mai mult, le poți oferi o băutură, sau orice altă răsplată, ori de câte ori postează din localul tău.
7. Investește în campanii de promovare plătite
Devino mai vizibil în comunitatea ta și atrage mai mulți clienți, prin intermediul reclamelor plătite. Stabilește un buget lunar pe care îl poți pune la dispoziție pentru activitățile de marketing și dezvoltă un mix de comunicare eficient, care să îți optimizeze toată investiția.
- Stabilește obiectivul campaniei.
- Stabilește perioada de implementare.
- Definește-ți audiența (vârstă, locație, interese).
- Alege platformele pe care să comunici în funcție de publicul-țintă.
- Monitorizează rezultatele.
8. Fidelizează-ți clienții
Într-un alt articol de pe blog, ți-am prezentat 6 strategii pentru loializarea clienților. Să atragi noi oaspeți e important, dar și mai important e să-i păstrezi după ce îți intră în local. Folosind un serviciu de management rezervări, dispui automat de un istoric al clienților și de datele acestora. Folosește-le pentru a-i fideliza, prin SMS și Email marketing.
- Felicită-i de ziua lor, printr-un mesaj.
- Vino cu oferte personalizate.
- Păstrează-le masa preferată din local de fiecare dată când își fac o rezervare.
- Anunță-i pe ei primii în cazul în care ai evenimente sau lansări de meniu.
- Oferă-le un card pe care să poată acumula puncte și de care să poată beneficia la următoarele vizite.
9. Organizează giveaway-uri
Ar trebui să fie un premiu pe care într-adevăr să și-l dorească.
Odată ce îl stabilești, lansează giveaway-ul în social media, stabilind pașii pe care trebuie să-i parcurgă pentru a se înscrie. Etichetarea prietenilor în comentarii, folosirea unor anumite hashtag-uri, sau reshare-ul în story-urile lor, sunt doar câteva dintre cele mai frecvente cerințe. Nu uita să menționezi când și cum extragi câștigătorul.
10. Apelează la foodies
Creatorii de conținut sunt un mod foarte bun pentru a-ți poți promova localul. Foodies, food bloggers și food influencers sunt doar câteva dintre numele sub care îi regăsești pe iubitorii de mâncare bună.
Dacă te numeri printre localurile noi sau, recent, ai apelat la un rebranding, te-ar putea ajuta o serie de review-uri din partea pasionaților de gastronomie. Invită-i în restaurantul tău și oferă-le o experiență culinară, de la A la Z. Urmăritorii lor vor afla astfel ce ai de oferit și ai toate șansele ca mesele localului tău să fie mai pline ca niciodată.
11. Cere feedback
Ia în considerare utilizarea unui QR code cu mai multe funcționalități. Una dintre acestea ar fi și colectarea de feedback de la cei care tocmai ți-au trecut pragul. Acordă atenție lucrurilor semnalate de clienții tăi și descoperă noi oportunități de dezvoltare.
Nu uita să:
- Le mulțumești clienților pentru recenzii – indiferent dacă au fost pozitive sau negative.
- Să răspunzi feedback-ului pozitiv, să arăți că îți pasă de părerea lor și să-ți încurajezi clienții să revină.
- Să răspunzi feedback-ului negativ și să rezolvi problema într-un mod profi. Află ce s-a întâmplat de fapt, vorbind cu angajații și clientul, și încearcă să-ți repari imaginea. Oferă-i nemulțumitului o recompensă (un voucher cadou, o cină), pentru a-l convinge să revină în local.
12. Folosește ingrediente de la producătorii locali
Restaurante precum Nativ, Cluj-Napoca, sau Trufanda, Iași, apelează la mici producători pentru legume, lactate, mezeluri și fructe de sezon. Pe lângă certitudinea că ingredientele sunt bio și calitative, te bucuri și de un plus la imagine, pentru că susții comerțul local.