În fiecare secundă, se fac peste 2,2 milioane de căutări doar pe Google.
Folosirea motoarelor de căutare într-un număr atât de mare în ultimul deceniu deschide noi uși pentru dezvoltarea restaurantelor. Turiștii vor să afle unde pot mânca autentic în orașele pe care le vizitează, localnicii vor să găsească anumite preparate în apropierea lor sau sunt interesați de restaurantele mai accesibile, unii oameni vor să afle recenzii despre local, iar alții vor să știe dacă meniul are opțiuni vegetariene. Iar toate acestea se pot face printr-o simplă căutare pe Internet.
A fi în primele rezultate de pe Google face diferența între un restaurant de succes și unul care se confruntă constant cu mese goale. Dacă vrei să ajungi pe prima pagină în căutările utilizatorilor, trebuie să-ți creezi o strategie SEO pe care să o optimizezi constant. O prezență online de succes începe cu un website bine proiectat. Următorul pas e să te asiguri că oamenii te pot găsi în funcție de cuvintele cheie care te definesc, iar mai apoi să te asiguri că le oferi o experiență bună în navigarea site-ului tău.
SEO e acronim pentru „search engine optimization” și înseamnă „optimizare pentru motoarele de căutare”. Înțelegerea de bază a conceptului „SEO” te va face să atragi mai mulți clienți și să-ți crești profitul. Descoperă 10 tactici prin care îți poți crește poziția în motoarele de căutare și notorietatea restaurantului tău.
Ce este SEO?
SEO e procesul prin care motoare de căutare precum Google îți găsesc și poziționează site-ul în rezultatele utilizatorilor de pe Internet.
Scopul tău este să apari cât mai sus în rezultatele de pe Google, pentru a fi văzut și accesat de cât mai mulți oameni. Astfel, îți crești notorietatea brandului, convertești potențiali clienți, îți crești traficul web și obții mai multe rezervări și comenzi online.
E esențial să recurgi la optimizare SEO pe termen lung, pentru a dobândi autoritate și încredere față de site-ul localului.
3 factori determinanți în SEO
Pentru a clasa website-urile, motoarele de căutare folosesc mai multe metrici care sunt analizate de un algoritm. Deși metricile se schimbă constant și pot fi destul de complicate, există 3 criterii definitorii în clasarea site-ului tău.
- Relevanță – Cuvintele cheie pe care le țintești trebuie să fie relevante pentru localul tău. De exemplu, nu ar trebui să targetezi sintagma „Unde mănânci o înghețată bună” dacă nu ai înghețată în meniu și nici „localuri deschise de Crăciun” dacă ești închis de pe 24 decembrie până pe 2 ianuarie.
- Autoritate – Autoritatea domeniului e un scor generat de algoritmii motoarelor de căutare pentru a evalua gradul de încredere al unui site web. Acest lucru e influențat de numărul de linkuri pe care le primești de pe alte domenii. De exemplu, dacă apari pe mai multe website-uri, în liste cu „cele mai bune restaurante asiatice”, iar acestea au link spre website-ul tău, îți crești șansele să te afișezi în primele rezultate pentru căutări precum „restaurant asiatic bun”, „local cu mâncare asiatică bună”.
- Calitate – Experiența utilizatorului pe site-ul tău e un factor determinant în clasamentul din SERP-uri („search engine result pages” sau paginile de rezultate din motoarele de căutare). Site-urile lente și pline de erori duc la rate mari de abandon, ce reprezintă un indicator al calității slabe. Prin urmare, e important să te asiguri că site-ul tău e rapid și că designul și navigarea sunt intuitive și eficiente, atât pe web, cât și pe mobil.
Costurile pentru crearea și punerea în funcțiune a unui website încep de la 700 euro și pot ajunge până la 1.500 euro. În funcție de complexitate, funcționalități extra și design, prețul poate ajunge până la 2.000 – 2.500 euro. Bookingham te ajută în crearea și optimizarea site-ului pentru restaurantul tău, în baza unui pachet care include și alte servicii pentru HoReCa.
Strategii SEO pentru localul tău
Există mai multe moduri prin care poți atrage clienți în restaurantul tău: publicitate plătită (online sau offline) sau WOM („word of mouth” sau recomandări, făcute de regulă de clienții fideli ai localului tău).
Cu toate acestea, clasarea în primele poziții de pe Google e de departe cel mai eficient și puțin costisitor mod prin care să faci asta.
Să ai un website nu e suficient. Trebuie să îl optimizezi constant pentru a apărea cât mai sus în rezultatele motoarelor de căutare. În continuare, vom prezenta 10 strategii SEO pentru site-ul localului tău.
1. Definește cuvintele cheie pentru care vrei ca localul tău să fie cunoscut
46% dintre căutările de pe Google sunt pentru restaurantele locale. Deci aproape jumătate dintre potențialii tăi clienți folosesc un motor de căutare când vor să mănânce în proximitatea lor. E esențial ca website-ul restaurantului tău să se numere printre primele lor rezultate și, la fel de important e ca acesta să cuprindă cuvintele cheie care te reprezintă.
Dacă ești renumit pentru „mâncare tradițională ieftină”, folosește Google Trends pentru a găsi cuvinte cheie similare, care sunt căutate în zona ta.
O altă metodă e să te uiți la recenziile tale de pe Google, Tripadvisor sau de pe rețelele tale de socializare. Observă ce se caută și cum vorbesc clienții tăi despre meniu, servicii și atmosferă.
Fă-ți o listă cu primele 20 de cuvinte cheie care te reprezintă.
2. Include cuvintele cheie în conținutul website-ului tău
După ce ai stabilit care sunt cuvintele cheie pentru care vrei să apari în primele rezultate de pe Google, fă o strategie pentru a le implementa în conținutul site-ului tău. E foarte important ca acestea să apară în special în titlurile paginilor și în meta descrieri.
- Titlurile paginilor (cunoscute și ca „title tags”) apar atât în bara de titlu a browserului, cât și în SERP-uri (în rezultatele motorului de căutare). Adăugarea cuvintelor cheie relevante în titlul paginii are un impact pozitiv asupra vizibilității site-ului tău.
Meta descrierile sunt etichete HTML ce rezumă conținutul paginii tale. Apar sub titlul site-ului în rezultatele motorului de căutare și se recomandă să nu depășească 160 de caractere. Prin includerea anumitor cuvinte cheie în meta descrieri, arăți relevanța paginii tale pentru căutarea utilizatorului.
Fiecare pagină reprezintă o oportunitate de țintire a unui cuvânt cheie diferit. De exemplu, dacă prezinți meniul, dacă organizezi evenimente private sau dacă ai și servicii de catering, acestea pot deveni trei pagini separate pe site-ul tău.
Ține cont de faptul că textul trebuie să-și păstreze caracterul informativ și cursivitatea, deci nu folosi cuvintele cheie în exces. Dacă faci asta, motoarele de căutare vor observa și te vor clasa mai jos în lista de rezultate.
3. Denumește-ți paginile corespunzător
Motoarele de căutare trebuie să înțeleagă despre ce sunt paginile tale și ce scop au, de aceea e extrem de important ca site-ul tău să fie bine organizat și paginile etichetate în mod clar.
Astfel, când oamenii vor căuta numele localului tău, paginile separate (pentru rezervări online restaurant, meniu, comenzi online etc.) vor apărea ca fiind asociate și vor genera mai mult trafic organic pentru site-ul tău.
4. Optimizează-ți website-ul pentru mobil
65% dintre cei care au un telefon mobil îl folosesc pentru a găsi restaurante online. Ba mai mult, 85% dintre ei realizează o conversie: merg în localul respectiv sau își rezervă o masă dacă ai un widget de rezervări integrat pe site.
Motoarele de căutare precum Google prioritizează site-urile care sunt optimizate pentru mobil. Ba mai mult, acestea clasifică site-urile web în funcție de viteza lor de încărcare, iar un design de site care e receptiv doar pe desktop poate fi mai lent pe o interfață de mobil.
Asigură-te că site-ul localului tău funcționează rapid pe orice dispozitiv (laptop, tabletă și smartphone). O singură experiență proastă de pe mobil cu site-ul tău te poate face să pierzi potențiali clienți.
5. Listează-te pe Google Business Profile
Cu cât există mai multe informații despre restaurantul tău online, cu atât îți crești șansele de a apărea în primele rezultate ale motoarelor de căutare.
Google Business Profile îți sintetizează toate datele într-o singură imagine, influențând utilizatorul în a-ți face o vizită. Un alt aspect important e că doar dacă deții un cont pe Google Business Profile, poți apărea pe Google Maps.
Listarea pe Google Business Profile te poate afișa și în căutările locale (Ex. „bere la draft Cluj”).
Oferă detalii despre:
- Orele de funcționare
- Adresă
- Meniu
- Prețuri
- Număr de telefon
- Recenziile clienților
Bookingham și Tripadvisor sunt alte platforme pe care poți fi listat și care te pot ajuta să-ți crești vizibilitatea. La fel, și creșterea rankingului localului tău pe Google Maps te va impacta pozitiv.
E foarte important ca informațiile despre localul tău (adresă, program, număr de telefon etc.) să fie aceleași peste tot. În caz contrar, motoarele de căutare vor observa asta și te vor clasa mai jos.
6. Renunță la meniurile sub formă de poze sau în format PDF
Pagina de meniu e una dintre cele mai vizitate pagini ale site-ului tău. Clienții obișnuiesc să consulte mâncărurile și prețurile localului înainte de a-și face o rezervare, așa că e important ca site-ul tău să cuprindă exact acele informații și cuvinte cheie. De exemplu, dacă ești un local cu specific italian, vrei să apari în căutările celor care vor „pizza quattro formaggi” sau „paste carbonara”.
Dacă site-ul tău are o pagină dedicată meniului, dar e compusă din poze sau trimite către un document în format PDF, Google nu va prelua cuvintele cheie de acolo și nu te va lista în primele căutări.
Meniul digital al localului tău trebuie să fie redactat în format text, direct pe site, și trebuie să fie vizibil și ușor de navigat și de pe mobil, și de pe desktop.
7. Dacă ai un sistem de comenzi online, asigură-te că funcționează corespunzător
64% dintre tineri consideră esențial serviciile de food delivery, în viața de zi cu zi. Un sistem de comenzi online vine cu o serie de beneficii pentru restaurantul tău, principalele fiind că poți ajunge la mai mulți clienți și îți crești veniturile.
Totuși, nu e suficient să ai un sistem de comenzi online pe site. Trebuie să te asiguri că:
- Procesul se desfășoară rapid
- Sistemul e intuitiv și ușor de folosit
- E optimizat atât pentru desktop, cât și pentru mobil
Dacă sistemul tău nu îndeplinește condițiile de mai sus, există riscul ca oamenii să abandoneze coșul de cumpărături și să nu mai plaseze comanda. Cel mai probabil, se vor îndrepta spre alte restaurante.
Pe lângă pierderea potențialilor clienți și a veniturilor, și poziția ta pe Google are de suferit. Asta pentru că motoarele de căutare observă când utilizatorii părăsesc o pagină la scurt timp de la accesare, semn că experiența nu a fost relevantă sau pe măsura așteptărilor. Această metrică se numește „rată de abandon” sau „bounce rate”. Pe măsură ce rata de abandon a paginilor tale e mai mare, cu atât Google te va clasa mai jos în rezultate.
Asigură-te că procesul de comandă online funcționează corespunzător. Analizează acțiunile utilizatorilor și vezi unde se blochează. Pentru a testa fiecare pas, poți apela la un designer UX sau la un specialist în website-uri.
8. Fii prezent în social media și obține cât mai multe recenzii
Motoarele de căutare consideră interacțiunea în social media și recenziile din partea clienților un indicator al utilității site-ului tău. Cu cât vorbește mai multă lume despre localul tău, cu atât cresc șansele ca Google să te vadă relevant și să te afișeze în primele căutări.
Contul de Instagram al restaurantului tău, cel de Facebook și TikTok, dar și listarea ta pe Bookingham și conturile tale de Google Business Profile și Tripadvisor, te pot ajuta să-ți crești vizibilitatea în online.
9. Crește-ți autoritatea site-ului prin linkbuilding
Linkbuilding e procesul prin care faci ca alte site-uri să pună link spre site-ul tău. Pe măsură ce site-urile care te menționează au o autoritate mai mare, cu atât motoarele de căutare vor avea mai multă încredere în conținutul tău și te vor clasa mai mai sus în rândul rezultatelor.
Backlinkurile (mențiunile de pe alte site-uri) reprezintă unul dintre cei mai importanți factori de clasare pentru toate motoarele de căutare. Există diverse moduri prin care poți obține mențiuni cu autoritate mare.
- Contactează-ți partenerii sau furnizorii și roagă-i să adauge un link către site-ul tău în conținutul lor
- Ia legătura cu presa locală sau națională, pentru a publica materiale despre localul tău
- Contactează foodies și alte persoane din industria gastronomică, care scriu constant pe blogul personal
La fel ca în cazul cuvintelor cheie, e important să nu obții linkuri în exces de la pagini cu autoritate mică, pentru că riști să fii declasat.
10. Fă-ți propriul blog
De obicei, localurile au câteva pagini standard: „Acasă”/Homepage, pagina „Despre noi” care spune povestea localului, pagina cu meniul și pagina cu informații despre locație/locații și date de contact.
Un blog vine la pachet cu mai multă vizibilitate datorită noului potențial de trafic pe care îl reprezintă fiecare articol în parte. De asemenea, te face mai special pentru că împărtășești și mai mult cu oaspeții tăi, nu doar cât le arăți în postările de pe rețelele de socializare.
Posibile subiecte pe care le poți aborda pe blogul restaurantului tău:
- Poveștile membrilor echipei (povestea fondatorilor, povești ale angajaților cu diplome la instituții gastronomice de renume)
- Cine te-a ajutat în crearea designului tău
- Experiențele pe care le oferi în localul tău
- Creativitatea din spatele meniului
- Sursele ingredientelor tale (despre colaboratorii locali care te ajută cu produsele lor)
- Evenimentele locale în care urmează să te implici
Totuși, un blog presupune un nivel ridicat de efort întrucât trebuie să publici articole constant pentru a putea fi luat în considerare de către motoarele de căutare.
Care sunt avantajele SEO pentru restaurante?
- Îți crești traficul web – Când e făcut corespunzător, primul impact se vede într-o creștere organică a traficului web. Asta pentru că, apărând mai sus în rezultatele de pe Google, site-ul tău are șanse mai mari să fie văzut și accesat de mai mulți utilizatori.
- Îți crești numărul de rezervări și comenzi online – SEO te face mai vizibil în motoarele de căutare, iar un număr mai mare de utilizatori înseamnă și un volum mai mare de rezervări făcute online și în comenzi plasate prin website. Dacă ai un local cu specific american și un potențial client caută „burger în apropiere”, ai toate șansele să-i apari printre primele rezultate și să-l convertești – să-l faci să-și comande un burger sau să-și rezerve o masă.
- Îți crești notorietatea – Cu cât ești mai frecvent în primele rezultate de pe Google, cu atât te văd mai mulți utilizatori și ești mai cunoscut în comunitatea ta.
Folosite optim, motoarele de căutare pot fi cel mai bun aliat al localului tău. Acestea îi ajută pe utilizatori să te găsească, iar de acolo, ține de tine să-i transformi în clienți fideli de la prima vizită.
Bookingham e aici ca să te ajute. Ia legătura cu noi pentru a afla mai multe despre site-urile de restaurante și despre cum aplicăm noi practicile de SEO astfel încât tu să fii în primele rezultate de pe Google.