Dacă ai decis să funcționezi doar pe bază de rezervări în restaurantul tău sau dacă ai optat pentru un mix între walk-ins și rezervări, știi deja că numărul rezervărilor din localul tău e o metrică a succesului. Aceasta îți poate influența semnificativ veniturile și deciziile de business pe viitor.
Neprezentarea clienților și anularea de ultim moment sunt printre cele mai frecvente motive pentru care pierzi rezervări. Și dacă cele două par că țin doar de client, în realitate, ai și tu la dispoziție câteva instrumente prin care poți evita situațiile de acest gen. De exemplu, trimiterea SMS-urilor de tip reminder scad cu 72% rata neprezentării la restaurant.
Pe lângă motivele în care decizia clientului cântărește mai mult, există și cazuri care țin doar de tine – sistemul de rezervări nu e unul eficient, rezervările nu sunt administrate corespunzător sau, pur și simplu, nu ești suficient de prezent în online. Managerii de restaurante au atât de multe pe listă încât există riscul ca rezervările și gestionarea lor eficientă să pice pe un plan secundar. Aici, intervin digitalizarea și automatizarea.
Un sistem de rezervări bine pus la punct, care să fie benefic și pentru tine, și pentru client, e esențial pentru a obține rezervări noi și repetate. Descoperă 10 motive pentru care localul tău pierde rezervări, dar și câteva soluții pentru a schimba lucrurile în favoarea ta.
1. Clienții nu își pot rezerva masa online
Timpul e cea mai importantă resursă, iar clienții tăi știu asta.
Dacă le ceri oamenilor să sune, să trimită emailuri sau să completeze un formular pentru a-și face o rezervare, există riscul să pierzi un număr mare de potențiali clienți. Cu cât sunt mai mulți pași pe care utilizatorul trebuie să îi facă în procesul de rezervare, cu atât sunt mai puține șanse ca acesta să îi parcurgă și să ajungă la tine.
44% dintre oameni sunt mai predispuși să aleagă un anumit restaurant dacă își pot rezerva masa online. Deci dacă alternativele din oraș implică mai puțin efort pentru o rezervare, le va alege pe acelea, iar tu vei pierde un client.
Sistemele de rezervări online pentru restaurante vin ca o soluție în acest sens. Platforme precum Bookingham permit efectuarea de rezervări online 24/7. Astfel, oamenii au acces la orarul tău chiar dacă tu ești închis în momentul respectiv și își pot alege data și ora rezervării. Toate acestea, prin câteva click-uri; fără să sune sau să trimită emailuri.
Colaborarea cu un sistem de rezervări online e principala modalitate prin care clienții tăi pot ajunge mai repede la tine.
2. Clienții tăi nu sunt obișnuiți să facă rezervări
Există avantaje și dezavantaje în a lua rezervări pentru restaurantul tău. Dacă alegi să funcționezi doar pe bază de rezervări, sunt șanse să pierzi clienți. De exemple, nu îi vei putea primi pe cei care:
- Sunt în apropierea localului tău și vor să intre spontan să mănânce sau să bea ceva
- Nu sunt adepți ai tehnologiei (nu au cunoștințele sau instrumentele necesare ca să-și rezerve o masă la restaurant online)
- Pur și simplu, nu sunt obișnuiți să facă rezervări
Chiar dacă rezervările la restaurant sunt practice și de încredere, nu toți oamenii își vor face una de fiecare dată când vor ieși în oraș.
Dacă vrei să funcționezi în continuare pe bază de rezervări, promovează asta în localul tău și pe conturile tale de social media, pentru ca oaspeții să nu fie dezamăgiți când sunt întorși din ușa restaurantului.
Există totuși o soluție avantajoasă și pentru tine, și pentru clienți. Optează pentru un sistem care ia și rezervări, dar acceptă și walk-ins. Delimitează o parte a localului care să fie strict pentru cei care vin fără rezervare – pot fi mesele de la separeu, scaunele de la bar sau terasa interioară.
Un sistem de rezervări bine pus la punct e esențial pentru a-ți gestiona eficient localul, dar asta nu înseamnă că trebuie să pierzi definitiv clienții care nu obișnuiesc să-și facă rezervări.
3. Îți gestionezi ineficient sistemul de rezervări
Gestionarea eficientă a meselor din restaurant intră de obicei în atribuțiile managerului. E unul dintre cele mai importante și dificile aspecte ale businessului, pentru că influențează în mod direct creșterea profitului.
Când clienții au posibilitatea de a-și rezerva o masă pe mai multe canale (în local, telefonic, pe social media, pe site, pe email) și toate acestea sunt trecute într-o agendă sau într-un Excel, riscul de a greși crește.
De fiecare dată când apare o solicitare de rezervare, angajații tăi trebuie să dedice timp și să depună efort, pentru:
- A răspunde la telefon sau la email
- A nota toate informațiile clientului (dată, oră, număr de persoane etc.).
- A verifica dacă există disponibilitate în intervalul dorit
- A selecta masa și a marca rezervarea
Modalitatea clasică de acceptare a rezervărilor crește șansele erorilor, devenind o sursă de pierdere a veniturilor pentru restaurantul tău. Cele mai frecvente probleme sunt:
- Rezervările duble
- Introducerea incorectă a informațiilor
- Rezervările nepreluate
- Rezervările pierdute (notate pe foi/în telefon și pierdute ulterior)
Automatizarea vine ca o soluție simplă și eficientă. Platformele de rezervări online lasă tot procesul în mâna clientului, minimizând astfel riscul ca personalul tău să facă vreo greșeală. Cu Bookingham, clientul selectează data, ora, numărul de persoane, masa (în interior sau exterior), dacă dorește să comande și de mâncare, și introduce orice alte mențiuni (ce pot fi despre intoleranțe alimentare sau despre alegerea unei anumite mese din local).
Odată ce rezervarea e confirmată, aceasta îți apare automat în sistem, ceea ce înseamnă că e imposibil să o pierzi sau să faci o altă rezervare peste ea. Ba mai mult, informațiile se actualizează automat, deci clienții nu își vor mai putea face o rezervare într-un interval care nu mai este disponibil.
Poți în continuare să introduci rezervări manual (dacă sunt clienți care te sună sau se opresc la local) și să le gestionezi pe toate, dintr-un singur loc.
4. Comunicarea cu oaspeții tăi nu e eficientă
Când clientul își face o rezervare, tu ai o responsabilitate și trebuie să te ridici la nivelul așteptărilor sale.
Fiecare solicitare presupune:
- O confirmare de rezervare – un mesaj prin care îi confirmi clientului că i-ai văzut și acceptat solicitarea
- Un reminder – un mesaj prin care îi reamintești detaliile rezervării.
- O solicitare de recenzie – cerându-le feedback, le arăți că îți pasă și știi cum să îmbunătățești experiența clienților tăi la restaurant pe viitor.
Cu Bookingham, îi poți trimite clientului toate mesajele de mai sus într-o manieră automatizată. Astfel, reduci efortul personalului care ar trebui să facă asta manual, eviți neprezentările și colectezi recenziile oaspeților tăi.
5. Nu ești listat pe Google Business Profile
Google Business Profile (cunoscut și ca Google My Business) e platforma care sintetizează detaliile esențiale ale businessului tău și te afișează pe Google Maps.
Când un client îți caută restaurantul pe Google, profilul tău de Google Business îi va oferi informații despre:
- Adresă
- Program de funcționare
- Număr de telefon
- Meniu
- Recenzii
Acestea îl pot influența în a lua o decizie: să-și facă o rezervare sau să caute mai multe despre tine (pe website-ul restaurantului tău sau Facebook, Instagram și TikTok) și, automat, să-ți crească traficul organic.
De asemenea, motoarele de căutare au o funcționalitate prin care le permit restaurantelor să-și adauge link de rezervare pe conturile lor de Google Business Profile. Deci poți să iei solicitări direct din Google, atât timp cât ai un widget de rezervări integrat pe website-ul localului tău. Restaurantele cu link de rezervare în Google au înregistrat o creștere de 20% în volumul rezervărilor online.
6. Nu ești prezent în social media
Instagramul restaurantului tău, fotografiile de pe Facebook și video-urile de pe TikTok sunt esențiale pentru a atrage clienți noi și, implicit, rezervări.
50% dintre clienți spun că rețelele de socializare îi influențează în alegerea unui local, iar 22% revin în restaurante datorită prezenței lor în social media. Cu peste 3,03 miliarde de utilizatori activi, rețelele de socializare sunt un instrument puternic de marketing pentru localul tău. Creează-ți profiluri de social media și spune-ți povestea. Autenticitatea, valorile echipei și produsele pe care le oferi sunt aspectele principale pe care trebuie să te concentrezi.
Pachetele Bookingham Standard, Pro și Platinum includ și servicii de social media pentru restaurantul tău. Devino mai vizibil în online, atrage noi clienți și ține-i la curent cu ofertele și experiențele pe care le oferi!
7. Ai un widget de rezervări care nu funcționează optim
Clienții interacționează cu un modul de rezervări atunci când își asigură o masă și acesta e și motivul pentru care mulți dintre ei se retrag, înainte de a finaliza procesul. E esențial ca modulul tău de rezervări să îndeplinească următoarele criterii:
- Să fie reprezentativ pentru brandul tău
- Să fie intuitiv
- Să funcționeze rapid
- Să le permită clienților să își facă o rezervare în maximum 3 pași
- Să fie optimizat atât pentru desktop, cât și pentru mobil
Odată ce ai un widget care îndeplinește toate cerințele de mai sus, ești pregătit să-l integrezi pe website-ul tău, și nu numai.
8. Îți afișezi widget-ul și link-ul de rezervări doar pe website-ul propriu
Multe restaurante sunt de părere că locul unui modul de rezervări e doar pe website-ul propriu. Adevărul e că există și alte opțiuni ce permit integrarea widget-ului și link-ului tău de rezervări:
- Alte website-uri (Ex. îți poți adăuga widget-ul pe platforme de rezervări online sau rețele de socializare)
- Email-uri (Ex. îți poți adăuga link-ul spre pagina de rezervări în email-urile pe care le trimiți clienților tăi)
- Mesaje text (Ex. îți poți adăuga link-ul spre pagina de rezervări în mesajele text din campaniile de fidelizare)
Astfel ai de câștigat pentru că îți crești numărul rezervărilor, având mai multe surse, și devii mai vizibil, fiind prezent unde sunt și clienții tăi.
9. Nu îți fidelizezi clienții
Loializarea clienților în restaurantul tău e una dintre cele mai importante strategii pentru a obține mai multe rezervări.
Studiile arată că poate fi de 25 de ori mai costisitor să atragi noi clienți decât să-i fidelizezi pe cei actuali. Când un client mănâncă la tine, nu ar trebui să fie o experiență singulară. Ar trebui să îl fidelizezi de la prima vizită în restaurant, pentru a-l face să revină și pentru a-l face să te recomande și altora.
Dar cum te asiguri că localul tău o să le vină în minte când vor începe să caute restaurante unde să mănânce? Fă campanii de SMS și Email Marketing, dedicate clienților care te-au mai vizitat și reamintește-le de tine. Ține-i la curent cu promoțiile și evenimentele tale, sau oferă-le cadouri personalizate cu ocazii speciale (zile de naștere, 8 Martie, Valentine’s Day etc.).
Platformele de rezervări precum Bookingham îți pun la dispoziție o bază de date a clienților tăi. Obținând acordul lor de GDPR, poți stoca online informații despre ei (zi de naștere, număr de telefon, email) și le poți accesa pentru a-i fideliza în campanii de SMS și Email Marketing.
10. Nu ai acces la imaginea de ansamblu
Datele sunt esențiale în optimizarea vânzărilor, anticiparea câștigurilor și creșterea profitului. Pentru o analiză precisă, ai nevoie de o imagine de ansamblu asupra restaurantului tău.
Sistemele de rezervări online îți pun la dispoziție rapoarte care cuprind:
- Numărul total al rezervărilor
- Numărul rezervărilor onorate, neonorate și anulate
- Orele de vârf și intervalele mai lente
- Cele mai solicitate mese
Toate acestea te pot ajuta în luarea deciziilor de business pe viitor. Ba mai mult, dacă optezi pentru un sistem digital de comandă la masă, poți obține și informații despre:
- Cele mai vândute preparate
- Mâncărurile care nu merg foarte bine (și care pot fi eliminate din meniu pentru a-ți proteja profitul restaurantului în contextul inflației)
Digitalizarea și automatizarea proceselor din restaurantul tău îți permit să îți maximizezi eforturile în zonele care au un impact vizibil, pentru a crește ulterior numărul de rezervări în localul tău.
Principalele motive pentru care localurile pierd rezervări sunt absența digitalizării și a proceselor automatizate. Timpul e cel mai valoros lucru al clienților tăi, așa că oferă-le șansa de a-și face o rezervare simplu și rapid.
Software-urile precum Bookingham, nu numai că te ajută în gestionarea eficientă a rezervărilor, dar îți oferă și instrumentele necesare de marketing pentru a-ți fideliza oaspeții. Alege să reduci efortul personalului, să salvezi timp și bani, având totodată o imagine de ansamblu asupra rezervărilor din restaurantul tău.