Codurile QR au revoluționat peisajul HoReCa în ultimii 3 ani. Deși existau și înainte, prea puține localuri profitau de beneficiile lor. Factorul declanșator pentru această schimbare a fost pandemia de COVID-19, care a forțat restaurantele să-și digitalizeze anumite aspecte ale businessului, pentru a reduce contactul fizic și riscul de îmbolnăvire al oamenilor, și pentru a respecta măsurile de siguranță impuse de autorități. În acest context, codurile QR au venit ca o soluție salvatoare.
Tehnologia și automatizarea restaurantelor reprezintă viitorul pentru că eficientizează operațiunile din local și le oferă clienților o experiență memorabilă. Codurile QR se numără printre aceste soluții digitale.
Tot mai multe localuri le-au implementat deja pentru a profita de beneficiile sale. De la reducerea efortului personalului și a erorilor de comandă, până la creșterea valorii medii a notei de plată, codurile QR te ajută să-ți simplifici operațiunile și să-ți mărești profitul.
Ce este codul QR pentru restaurante și cum funcționează?
Un cod QR este un cod bidimensional care poate fi scanat cu un smartphone de către client, în mai multe scopuri. Cel mai frecvent, codul QR trimite spre meniul digital al unui local, dar poate funcționa și ca un întreg sistem de comandă la masă prin care oaspetele vede meniul, comandă, cheamă ospătarul și plătește. De asemenea, în funcție de nevoile restaurantului, codul QR poate să trimită și spre website sau spre conturile sale de social media, ca să crească vizibilitatea campaniilor sau activităților localului. Un alt obiectiv pentru care poate fi folosit QR code-ul e pentru a obține feedback de la cei care te vizitează, pentru a îmbunătăți experiența în local.
Acest cod poate fi plasat pe mese sau în diverse locuri din restaurant și, odată scanat, oaspeții pot să:
- Acceseze meniul
- Plaseze comenzi
- Plătească nota direct de pe telefonul lor
- Lase o recenzie
- Acceseze website-ul sau paginile de social media ale localului
Toate acestea sunt posibile fără a fi nevoie de materiale fizice (meniu, flyere, alte materiale publicitare printate) sau de interacțiune directă cu ospătarii. Codul QR vine cu avantaje atât pentru clienți, cât și pentru restaurante; sporește productivitatea și vânzările businessului, și reduce timpul de așteptare al clienților, îmbunătățindu-le experiența per total.
În continuare, vom prezenta pe larg beneficiile localurilor care implementează un cod QR.
1. Reduci timpul de așteptare al clientului și îi îmbunătățești experiența în local
Calitatea serviciilor pe care le oferi nu trebuie subestimată. 9 din 10 oaspeți nemulțumiți nu vor mai reveni niciodată în localul tău, deci e extrem de important să nu îi dezamăgești.
87% dintre cei care au folosit sisteme digitale de comandă la masă – cum ar fi comanda prin intermediul codului QR – spun că această modalitate le ușurează viața. Cu un sistem bazat pe cod QR, clientul are puterea de a lua decizii. Nu trebuie să aștepte ospătarul ca să vadă meniul, să comande sau să plătească. Ori de câte ori dorește ceva, e suficient să scaneze codul QR.
Când vine vorba de experiența clientului, un factor pe care trebuie să îl iei în considerare este timpul de așteptare. Cu cât acesta e mai scurt, cu atât clientul e mai satisfăcut. Codul QR e o oportunitate prin care elimini timpul inițial de așteptare al clientului (când acesta așteaptă ospătarul cu meniul fizic). Dacă ai un cod QR cu meniu digital, oaspetele îl scanează direct, accesează meniul și poate plasa comanda imediat ce e decis.
Servirea mai rapidă și experiența mai bună la restaurant îți cresc semnificativ șansele de retenție a clienților.
2. Reduci efortul personalului și îți eficientizezi operațiunile
Codul QR reduce efortul personalului, prin faptul că elimină drumuri și interacțiuni nenecesare cu clienții. Concret, ospătarii nu trebuie să mai ducă meniul fizic la masă și nici nu trebuie să meargă să verifice dacă oaspeții vor să mai comande ceva. Asta deoarece clienții pot să comande direct prin intermediul codului QR sau au opțiunea de a chema ospătarul.
Eficientizarea timpului și efortului depus de angajații tăi e esențială, în special în timpul orelor de vârf. Astfel, maximizezi productivitatea echipei tale și te concentrezi pe oferirea unei experiențe mai bune în restaurant, fără să mai investești în acțiunile care pot fi înlocuite de codul QR.
Un alt avantaj este pentru businessurile care se confruntă cu lipsa de personal. Codurilor QR te ajută să-ți gestionezi mai bine resursele limitate. Oferindu-i clientului posibilitatea de a vedea meniul, de a comanda și de plăti pe cont propriu, reduci nevoia unei echipe mai numeroase.
3. Minimizezi costurile și faci actualizarea meniului mai simplă
Conform legii, toate localurile trebuie să aibă cel puțin un meniu în format fizic pe care să îl pună la dispoziție clienților. Începând de la data de 15 martie 2023, acestea sunt obligate să afișeze și lista ingredientelor, și valorile nutriționale aferente produselor sale.
Meniul digital cu QR code nu elimină complet necesitatea unui meniu fizic în restaurant, dar ușurează semnificativ munca managerilor și proprietarilor din industrie. Utilizarea unui meniu digital cu QR code permite:
- Actualizări simple și rapide. Schimbările de meniu apar frecvent, mai ales dacă te numeri printre localurile care experimentează cu ingrediente de sezon, dar și în situațiile în care unele preparate nu mai sunt disponibile sau rețetele suferă modificări. În cazul meniurilor fizice, actualizarea implică timp, efort și costuri. La polul opus se află codurile QR, care îți permit actualizarea meniurilor simplu și rapid, economisind banii de producție. Mai mult, clientul are acces în timp real la produsele care nu mai sunt disponibile. Asta elimină frustrarea provocată în momentul în care clientul comandă ceva, iar ospătarul îi spune că preparatul nu mai e pe stoc.
- Meniuri durabile. Meniurile fizice sunt folosite zilnic, deci nu durează mult până capătă un aspect uzat. Folosirea unor huse de plastic ajută, dar adaugă sarcini suplimentare personalului, care trebuie să le dezinfecteze în mod regulat. Meniul bazat pe cod QR reduce dependența de meniurile fizice și diminuează presiunea asupra resurselor restaurantului.
- Costuri mai mici de producție. Achiziționarea meniurilor fizice și înlocuirea lor (pentru a ilustra modificări ale preparatelor sau ale prețurilor) se traduc printr-o cheltuială considerabilă și recurentă. Prin implementarea meniului cu QR code, restaurantele minimizează aceste costuri.
- Libertate în design. Meniurile clasice te obligă să te încadrezi într-un spațiu de conținut fix. Trebuie să alegi cu atenție ce detalii să incluzi, fiindcă nu vrei să aglomerezi prea mult într-o singură pagină. Cu meniurile bazate pe cod QR nu ai astfel de constrângeri. Le poți oferi clienților cât mai multe informații, astfel încât aceștia să ia cea mai bună decizie.
4. Atragi prin fotografii
Adăugarea fotografiilor de calitate a preparatelor tale în meniul digital îți poate crește vânzările cu până la 30%.
Într-un alt articol de pe Grow, am discutat pe larg despre importanța pozelor din localul tău și despre cum 82% dintre oameni ar comanda un fel de mâncare numai uitându-se la o imagine. Deci fotografiile din restaurantul tău cântăresc mult în decizia clientului. Profită de libertatea în design pe care ți-o oferă meniul prin QR code și fă-le poftă oaspeților tăi.
Permite-le clienților să vadă cum arată preparatele tale și ridică-te la nivelul așteptărilor pe care le-ai creat. Asta pentru că nimic nu e mai dezamăgitor decât să comanzi o farfurie care arată impecabil în meniu, și să primești ceva care se află la polul opus.
5. Îl faci pe client responsabil și reduci riscul erorilor de comandă
Codurile QR îmbunătățesc precizia comenzilor și îl fac pe client responsabil de comanda plasată. Când oaspeții aleg singuri ce vor, scad riscurile neînțelegerilor dintre ei și ospătari sau dintre ospătari și bucătari. Sistemul digital de comandă la masă îi arată direct personalului de la bar sau bucătărie comanda clientului. Deci nu mai există problemele comenzilor clasice, în care ospătarul înțelege greșit comanda clientului sau bucătarul înțelege greșit scrisul ospătarului.
Un alt avantaj al codurilor QR este că reduc risipa alimentară. Când clientul e responsabil de comanda plasată, angajații nu mai fac greșeli în ceea ce privește transmiterea comenzii, farfuriile nu mai sunt trimise înapoi la bucătărie, iar mâncarea nu mai sfârșește prin a fi aruncată.
Dacă QR code-ul permite și plata, nota e calculată și efectuată online. În acest mod, nu există posibilitatea ca angajații să introducă suma greșită sau să adauge articole incorecte pe nota finală.
Dacă experiența este una bună, clienții au tendința de a lăsa bacșișuri mai mari. Prin reducerea neînțelegerilor, ospătarii primesc cu 1,50 € mai mult pe oră, din bacșișuri.
6. Îți crești vânzările
Clienții care comandă prin intermediul unui cod QR sau folosesc un meniu digital cheltuie cu până la 30% mai mult.
În modelul clasic de comandă la masă, sunt situații în care oaspetele nu e complet decis, dar decide să comande ceva oricum, cu gândul că ulterior va pierde atenția ospătarului. Mai sunt cazuri în care oamenii ar mai vrea să comande ceva în timpul mesei, dar nu o fac pentru că le-ar fi prea greu să atragă atenția chelnerului.
Meniurile bazate pe QR code elimină aceste piedici. În sistemul digital, clientul are timp să analizeze meniul, să vadă fotografii și să plaseze comanda când e pregătit. Mai mult, poate adăuga noi produse ori de câte ori vrea. Cifrele arată că bonul mediu a crescut cu aproximativ 42% pentru businessurile care i-au permis clientului să comande pe cont propriu.
Un alt factor care contribuie la creșterea vânzărilor în localurile care implementează coduri QR este că, având acces imediat la meniu și la nota de plată, clienții comandă și plătesc mai rapid. Asta îți permite eliberarea și ocuparea meselor mai des. Deci localurile câștigă deoarece servesc în medie mai mulți clienți pe zi, iar personalul primește bacșișuri de la mai multe mese.
7. Permiți plata rapidă și flexibilă
Se preconizează că numărul persoanelor care plătesc digital va crește de la 3,8 milioane, la 6,2 milioane până în 2025.
Oaspeții tăi vor o experiență de plată sigură, rapidă și convenabilă. Codurile QR le oferă exact acest lucru. Clienții pot plăti nota online cu cardul de credit, sau prin ApplePay sau GooglePay, direct de pe telefonul lor. Nu numai că aceste plăți sunt rapide și sigure, dar sunt și extrem de confortabile, deoarece clienții nu trebuie nici măcar să se ridice de la masă pentru a achita nota.
8. Obții date pentru retenția clienților
Comanda prin intermediul unui cod QR le oferă localurilor informații și date valoroase despre comportamentul clienților lor. Toate acestea pot fi utilizate de către businessuri pentru a îmbunătăți operațiunile și experiența oaspeților.
Pe lângă gestionarea și procesarea mult mai eficientă a comenzilor, un sistem bazat pe cod QR colectează și informații despre ce le place clienților. Acestea ajută localurile să înțeleagă mai bine nevoile și așteptările celor care le trec pragul. Restaurantele știu:
- Care sunt cele mai vândute și cele mai puțin vândute preparate din meniu
- Ce promoții și oferte funcționează și care sunt ignorate
- Care sunt orele de vârf și care sunt perioadele cele mai puțin aglomerate
Restaurantele care folosesc comanda cu QR code pot folosi diverse instrumente de analiză pentru a vedea cum interacționează clienții cu meniul lor. Astfel, pot să-și optimizeze oferta de meniu și pot să-și automatizeze sistemul de comandă la masă.
Aceste date indică modele și tendințe în comportamentul oamenilor, iar tu poți să creezi strategii de marketing pentru restaurantul tău și pentru fidelizarea clienților, astfel încât să îmbunătățești performanța generală a afacerii.
9. Colectezi recenzii pentru a îmbunătăți experiența în local
Codurile QR dinamice pot fi folosite pentru a evalua nivelul de satisfacție al clienților tăi după ce ți-au făcut o vizită. Cere-le feedback referitor la experiența lor în restaurantul tău – cum au fost mâncarea și băuturile, servirea, atmosfera și orice alte facilități le-ai pus la dispoziție.
Opinia lor te poate ajuta să îmbunătățești anumite aspecte ale businessului tău pentru a-i face să revină și pentru a atrage noi clienți.
10. Trimiți pe pagini dedicate
Codurile QR nu sunt doar pentru accesarea simplă a meniului sau a funcțiilor de comandă și plată, ci pot fi utilizate creativ și strategic pentru a le oferi clienților o gamă largă de informații și experiențe legate de restaurantul tău, în funcție de nevoile și obiectivele tale. De exemplu:
- Poți oferi acces rapid la oferte și promoții: Prin scanarea codului QR, clienții pot fi redirecționați către pagini sau campanii speciale cu reduceri, meniuri promoționale sau oferte exclusive, valabile doar pentru utilizatorii care accesează codul respectiv.
- Poți obține rezervări online: Un cod QR poate trimite clienții către pagina de rezervări online de pe website-ul tău sau de pe cea a unei platforme dedicate. Astfel, ei pot verifica disponibilitatea localului tău în timp real și își pot programa ieșirile în avans.
- Poți crea o legătură mai strânsă prin conținut foto-video și informații suplimentare: Restaurantul poate utiliza codurile QR pentru a oferi acces la conținut multimedia, cum ar fi videoclipuri despre prepararea bucatelor speciale, poze cu echipa sau povestea din spatele rețetelor, oferind astfel o experiență mai profundă și mai interactivă.
- Redirecționare către social media sau website: Utilizând codurile QR, clienții pot fi direcționați către site-ul localului sau spre paginile sale de Facebook, Instagram sau TikTok, pentru a fi la curent cu tot ce se întâmplă. Pot urmări și interacționa cu postările sau pot participa la concursuri sau evenimente speciale.
Avantajele codurilor QR pentru restaurante sunt numeroase pentru prosperitatea businessului și pentru experiența clientului. Cu toate acestea, mulți proprietari din industria HoReCa se îngrijorează că digitalizarea restaurantelor poate diminua sentimentul de ospitalitate garantat de sistemul tradițional de comandă la masă. Și, deși este adevărat că experiența e una diferită, nu înseamnă că e una mai puțin primitoare. Un studiu realizat de Lightspeed Research arată că majoritatea clienților aleg localul în funcție de tehnologia pe care o are. Un altul arată că 73% dintre oameni sunt de acord că digitalizarea îmbunătățește experiența generală a oaspeților.
Cu tot mai mulți clienți care apreciază beneficiile codurilor QR și cu tot mai mulți jucători din industrie care apelează la aceste soluții, restaurantele au acum șansa de crește semnificativ în era digitalizării.