Cum îți găsesc clienții restaurantul?

de

Author

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Recomandările personale și recenziile online sunt principalii factori care îi influențează pe clienți în alegerea unui local. Deci oferirea unei experiențe unice în restaurantul tău și gestionarea feedback-ului primit sunt extrem de importante pentru a-ți păstra o reputație bună și pentru a atrage noi oaspeți. Află unde te găsesc clienții și ce strategii poți aplica pentru a avea cât mai multe mese pline.

 

Cum îți găsesc clienții restaurantul?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Reclama din gură-n gură cunoscută și ca „word of mouth”, continuă să fie și în 2024 o modalitate puternică pentru a atrage noi clienți în localul tău. Dar pe lângă asta, foarte importante au devenit și recenziile online. 

Dacă scopul tău este să ai noi oaspeți și să-ți crești vânzările, trebuie să începi prin a afla cum îți găsesc aceștia restaurantul. Mai apoi, prin strategii de marketing, să-ți îmbunătățești prezența offline și online, ca să-i convingi pe cât mai mulți dintre ei să-ți facă o primă vizită, după care să-i fidelizezi

Descoperă principalele 5 canale pe care te găsesc clienții și 8 strategii prin care să-i faci să-ți treacă pragul.

Cum ajung clienții în localul tău?

1. Prin recomandări personale

Într-un sondaj realizat de Square Up, 1,800 de oameni au fost întrebați cum au descoperit un local nou. Aproape jumătate dintre aceștia (45%) au spus că au cerut o recomandare unui prieten sau unui membru din familie. 

Asta arată că oaspeții mulțumiți sunt foarte valoroși pentru businessul tău. O experiență memorabilă în localul tău nu numai că îi va face să revină, dar îi va face să le spună și celor din jur despre tine, aducându-ți noi clienți. Ține de tine să păstrezi standardele ridicate și să-i fidelizezi, ca să-i transformi în adevărați fani ai localului tău. 

Pe lângă activitatea lor în online, te mai pot ajuta și colaborările cu influencerii din zona culinară. Astfel, ai brusc acces la comunitatea lor prin „word of mouth” pozitiv.

2. Prin recenziile de pe Google

Același sondaj arată că a doua cea mai populară metodă pentru a găsi un nou local, după recomandările personale, e prin recenziile postate de clienți. Și se observă că mai mulți au o încredere mai mare în opinia oamenilor de rând (35%) decât a profesioniștilor (6%). 

Un aspect important e ca recenzia să conțină informații specifice despre preparatele comandate. Un exemplu e review-ul pentru Sushi Omakase:

Google Reviews - Sushi Omakase, Cluj-Napoca
Via Google Reviews - Sushi Omakase, Cluj-Napoca

Google e principala sursă a recenziilor pentru cei mai mulți dintre clienții care caută un local nou online. Dacă restaurantul tău încă nu e listat acolo, trebuie să-ți creezi și optimizezi un Google Business Profile (cunoscut și ca Google My Business sau GMB). Acesta trebuie să ofere informații corecte și relevante privind localul tău: adresă, orar, date de contact, poze, etc. Mai apoi, ai acces la Google Reviews, care e o componentă integrată ce le permite oamenilor să lase feedback despre localul tău. În urma acestuia, vei obține o notă care îi va influența și pe următorii potențiali oaspeți. 

3. Prin recenziile de pe social media

Analiza Square Up arată că Facebook e platforma de social media preferată pentru găsirea restaurantelor. 78% dintre respondenții la studiu au spus că acolo caută noi localuri și recenzii despre ele. Facebook e urmat de Instagram și Twitter.

De asemenea, unii nu se opresc la a scrolla pe feed-ul localului în căutarea părerilor, ci sunt proactivi: postează pe contul lor sau în grupuri când vor să descopere un anumit restaurant și așteaptă feedback-ul comunității. 

4. Prin aplicațiile de rezervări și food delivery

Platformele de rezervări precum Bookingham îți listează restaurantul astfel încât clienții să-și poată asigura o masă online, rapid și sigur, 24/7. Nu doar că oamenii îți pot descoperi localul, dar te găsesc și în funcție de specificul și caracteristicile tale unice (Ex. italian, pet-friendly, mic dejun, opțiuni vegetariene). 

Pe lângă aplicațiile de rezervări, și cele de food delivery îți pot aduce noi oaspeți. Prezența pe platformele respective îți crește vizibilitatea și o singură comandă online e suficientă ca să convingi pe cineva că meriți o vizită în persoană. 

5. Prin locație și design

Restaurantele din centrul orașelor sunt mai mereu pline, indiferent că au o notă de peste 4,8 pe Google sau nu. Aici intervine locația; dacă ești situat într-o zonă cu trafic intens, ai șanse foarte mari să atragi noi clienți.  

De asemenea, designul atractiv sau semnalizarea excesivă a localului tău pot stârni curiozitatea, făcându-i pe cei care trec să se oprească și să-ți încerce meniul. 

6. Prin metodele clasice de promovare

O altă modalitate de a le face cunoștință clienților cu localul tău e prin reclamele tradiționale: la radio, în ziare sau prin flyere și bannere în oraș. Promovarea în publicațiile locale te face mai vizibil și poate atrage noi priviri și vizite. 

Acum că știi care sunt modurile principale prin care oamenii îți descoperă localul, e momentul să faci anumite schimbări și să implementezi strategii de marketing care să-i convingă să-și rezerve o masă.

Ce strategii de marketing implementezi ca să atragi noi clienți?

1. Asigură-te că exteriorul localului e atractiv și ospitalier

Designul contează pentru clienți. Atât interiorul, cât și terasa contribuie la „aerul instagramabil” al localului și îi pot convinge din câteva poze să-ți facă o vizită. Restaurantele instagramabile din București și Cluj sunt dovada vie a acestui fapt. 

Totuși, ca să atragi noi oaspeți, asigură-te că mai ales exteriorul e bine pus la punct. Începe cu un semn clar și bine iluminat cu numele localului, astfel încât posibilii clienți să nu treacă fără să-l observe. Mai apoi, decorează cu plante, lumini și alte elemente reprezentative pentru tine, ca să creezi o atmosferă cât mai primitoare. Culorile ar trebui să facă parte din paleta brandului tău, deci nu crea disonanțe doar ca să atragi atenția. 

2. Oferă WiFi gratuit

O caracteristică esențială a WiFi-ului gratuit e că poți colecta date personale despre clienții tăi, cu acordul de GDPR, în momentul în care aceștia se conectează la rețeaua ta. 

Deci WiFi-ul gratuit e mai mult decât o funcționalitate oferită clientului; e o mișcare strategică prin care obții date despre clienții tăi – date pe care le poți folosi ulterior în campanii de SMS și email marketing ca să-i fidelizezi. 

De asemenea, WiFi-ul îi poate face să stea cât mai mult în localul tău, crescându-ți vânzările. De exemplu, dacă ești o cafenea din care se poate lucra și ai stabilit o consumație minimă, oaspeții vor sta mai mult, timp în care vor comanda diferite produse din meniu. Sau dacă ești un restaurant de fine dining și clienții sunt impresionați de farfuriile lor, WiFi-ul gratuit îi poate face să posteze pe rețelele lor de socializare, ceea ce îți va aduce un boost de vizibilitate.

3. Organizează evenimente și concerte cu muzică live

Muzica live atrage noi oaspeți și îi face să revină. Mozzafiato Ristorante & Bar din București organizează cel puțin 3 evenimente pe săptămână cu invitați precum Antonia, Holograf sau Lora. 

Dar dacă bugetul te limitează, poți opta și pentru artiști locali, atât timp cât atmosfera creată e una reprezentativă pentru tine. Samsara de exemplu, restaurantul vegan din Cluj-Napoca, organizează săptămânal evenimente cu muzică vocală sau instrumentală. Le poți urma exemplul incluzând și o taxă de intrare.  

Instagram - Samsara, Cluj-Napoca
via Instagram - Samsara, Cluj-Napoca

Pe lângă muzica live, și evenimentele tematice sau experiențele unice pot atrage clienți noi și reclamă pozitivă. Câteva idei:

  • Degustare de vin cu o cramă din zonă; tu te ocupi de asocierea băuturilor cu preparatele potrivite
  • Atelier de gătit (Ex. de paste dacă specificul tău e italian sau de tacos, dacă specificul tău e mexican) 
  • Transmisiunea de evenimente sportive (Ex. Campionatele de EURO sau F1)
  • Degustarea noului meniu 
  • Evenimente cu parteneri sau colegi din industrie
Instagram - The Brewhouse, Cluj-Napoca
via Instagram - The Brewhouse, Cluj-Napoca

Indiferent de evenimentul pe care îl organizezi, nu uita să-l promovezi pe rețelele tale de socializare, prin SMS și email marketing, și prin publicitate locală, astfel încât să ajungi la cât mai mulți oameni din comunitatea ta.

4. Consolidează-ți prezența pe social media

Rețelele de socializare sunt o mină de aur când vine vorba de explorarea a tot ceea ce e nou sau merită o vizită. Acolo sunt toate restaurantele bune și acolo trebuie să fii și tu dacă vrei să atragi sau loializezi clienți.

Atât că nu e suficient doar să fii pe Instagram, TikTok și Facebook. Trebuie să fii coerent cu imaginea pe care ți-o creezi, și mai apoi consecvent, ca să-ți ții la curent audiența cu tot ceea ce se întâmplă în localul tău. Fotografiile din restaurant reprezintă un factor decisiv pentru majoritatea, de aceea e esențial să investești în conținut de calitate. Alt lucru care contează e felul în care interacționezi cu cei din comunitatea ta.   

Deci prezența pe rețelele de socializare îți poate crește numărul de rezervări și vânzările. Asigură-te că investești în asta ca să atragi noi vizite. 

5. Solicită feedback

Recenziile reprezintă un potențial de îmbunătățire și dezvoltare a businessului tău. Cere feedback după fiecare interacțiune cu un client. Poți face asta offline sau online – le dai un bilețel la finalul vizitei în local sau un link către profilul tău de Google My Business, TripAdvisor sau prin platforme de rezervări precum Bookingham. 

Pe lângă faptul că afli ce poți schimba pentru o mai bună experiență a oaspeților, îi faci pe ei să simtă că părerea lor contează, iar asta va crește conexiunea dintre voi și șansele reclamei pozitive.

6. Răspunde tuturor recenziilor

Reputația localului tău e influențată semnificativ de feedback-ul celor care ți-au trecut pragul. Iar acum că l-ai obținut, e esențial să-l gestionezi – atât pe cel pozitiv, dar mai ales pe cel negativ. Asta pentru că 70% dintre clienți sunt dispuși să-și schimbe review-ul negativ într-unul pozitiv, dacă businessul ia măsuri.  

Ca sfat, folosește numele restaurantului tău în răspunsurile la recenziile pozitive, pentru că vei crește șansele ca acesta să apară în căutările de pe Google. Din același motiv, e mai bine să eviți folosirea numelui localului când răspunzi la o recenzie negativă. 

7. Fă optimizări SEO

SEO e procesul prin care motoarele de căutare precum Google îți găsesc și poziționează website-ul restaurantului tău în rezultatele utilizatorilor de pe Internet. Scopul e să apari printre primii, ca să fii văzut și accesat de cât mai mulți oameni. Astfel, îți crești notorietatea brandului și ai șanse mai mari să atragi noi clienți. 

E foarte important să faci optimizări SEO pentru localul tău. Doar așa dobândești autoritate pe termen lung și câștigi încrederea oamenilor care te găsesc online. 

8. Fii eco-friendly

Sustenabilitatea e extrem de importantă pentru conservarea mediului înconjurător, iar practicile eco-friendly din sectorul HoReCa sunt tot mai apreciate de potențialii clienți. Dacă te promovezi ca un business căruia îi pasă de cei din jur, de generațiile viitoare și de resursele tuturor, ai șanse mai mari să atragi noi oaspeți și să-i fidelizezi pe cei actuali. 

De exemplu, poți începe prin a contacta producătorii locali pentru ingrediente de sezon. Astfel, ai un meniu proaspăt și gustos care e tentant pentru clienți, reduci amprenta de carbon și încurajezi economia locală. Un alt exemplu de grijă față de mediul înconjurător e să folosești ambalaje din materiale reutilizabile pentru mâncarea la pachet sau delivery. Evitându-le pe cele de unică folosință, reduci deșeurile și ești responsabil cu privire la viitorul tău și al celorlalți. 

Restaurant eco-friendly
via Earth.org

Ca să atragi noi clienți, trebuie să afli unde te pot găsi aceștia. Apoi, concentrează-te pe construirea unei prezențe online puternice, pe care s-o optimizezi din punct de vedere SEO – atât în ceea ce privește website-ul localului tău, cât și rețelele tale de socializare. Organizează evenimente cu muzică live și experiențe unice, și solicită feedback după fiecare interacțiune cu oaspeții tăi. Gestionează toate recenziile, dar mai ales pe cele negative. Promovează-te ca un business sustenabil. Și, dacă ai nevoie de ajutor în dezvoltarea businessului tău, contactează-ne. Bookingham îți oferă instrumentele necesare de rezervări și marketing ca să obții noi clienți, să-i fidelizezi pe cei actuali și să-ți crești profitul.